سهم مردم هرمزگان از اقتصاد دریا کم است، نگرانی برای دوران پساتحریم

به گزارش مجله تور مالزی، به گزارش خبرنگاران، جاسم جادری پیش از ظهر پنجشنبه در آئین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در بندرعباس، یکی از راه های نجات اقتصاد کشور از مسائل را توجه به اقتصاد دریا محور دانست و مطرح کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه و همچنین برنامه های دوران پس از تحریم، اقتصاد دریا محور مورد توجه قرار گرفته و برای دوران پسا تحریم باید بتوانیم جوابگوی احتیاج و مراجعات و خواسته های اقتصاد کشور به وسیله دریا باشیم.

سهم مردم هرمزگان از اقتصاد دریا کم است، نگرانی برای دوران پساتحریم

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی ادامه داد: زندگی میلیاردها انسان در جهان وابسته به دریا و کشتیرانی است و بیش از 90 درصد حمل و نقل و تجارت کشورها به وسیله دریا و کشتیرانی صورت می گیرد و اگر کشتیرانی و دریا و بندر نباشد اقتصاد همه کشورها با مشکل روبرو خواهد شد و سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان نیز از سازمان های مهم و تاثیرگذار است که در امر اقتصاد نقشی اساسی ایفا می نماید.

استاندار هرمزگان اضافه نمود: بنده به عنوان یک ایرانی افتخار می کنم که اولین سفرهای دریایی و صنعت کشتی سازی در جهان به ایرانیان بر می گردد و مردم دریادل ما به وسیله دریا، فرهنگ ایرانی و اسلامی را به اقصی نقاط جهان منتقل می کردند.

جادری با بیان اینکه سال جاری برای دریانوردی و کشتیرانی سال آموزش دریانوردی نامیده شده است، توضیح داد: در هرمزگان نیز نواقص زیادی در بحث های آموزشی داریم و رشته های آموزشی مورد احتیاج صنعت دریایی در هرمزگان کم است و باید پیگیری هایی صورت گیرد تا هرمزگان به عنوان قطب اقتصاد دریایی کشور، یک دانشگاه مخصوص دریایی داشته باشد.

وی اعلام نمود: 90 درصد مسافرت های دریایی کشور در هرمزگان انجام می گردد و ارتقا سطح کمی و کیفی امور مربوط به منابع انسانی به خصوص در بحث ناجی ها باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با بیان اینکه باید بپذیریم سهم مردم هرمزگان از اقتصاد دریا کم است، گفت: باید مردم هرمزگان را در اقتصاد دریا سهیم کنیم و سهم آنان از این اقتصاد افزایش یابد.

جادری در ادامه با اشاره به مباحث محیط زیست دریایی، بیان داشت: اشاعه فرهنگ حفظ زیست محیطی امری حیاتی است و ما جزء 29 کنوانسیون دریایی هستیم و تعهد داریم که محیط زیست دریایی را حفظ کنیم و شایسته نیست که 30 درصد آلودگی های دریایی در این منطقه باشد و همه باید برای سالم نگه داشتن محیط زیست دریایی کوشش کنیم چون ما امانت دار دریا برای نسل های آینده هستیم.

وی اضافه نمود: مدیریت استان هرمزگان پیروز شده است، بزرگترین قرارداد مربوط به کنترل پساب فاضلاب بندرعباس را با سرمایه گذار بخش خصوصی امضا کند که مقدمات کار در حال اجرا است تا پساب فاضلاب به جای اینکه وارد دریا گردد، تصفیه و برای مصارف غیر شرب مورد استفاده قرار گیرد و این از افتخارات مدیریت استان محسوب می گردد که پس از جلسات فراوان، موجب سرمایه گذاری برای جلوگیری از آلودگی خلیج فارس شد.

دانش آموزان استانهای ساحلی باید با فرهنگ دریا و دریانوردی آشنا شوند

استاندار هرمزگان در ادامه خواهان آموزش مسائل دریایی به دانش آموزان شد و گفت: برای استان های ساحلی که درگیر مسائل دریایی هستند، دانش آموزان باید از ابتدا با فرهنگ دریایی و دریانوردی آشنا شوند و این امر از ضروریات است.

جادری اضافه نمود: همچنین باید از ظرفیت گردشگری دریایی در هرمزگان استفاده گردد و نهادهای مرتبط با ایفای نقش خود، یاری نمایند تا مردم برای گردشگری دریایی در دیگر فصول سال به غیر از عید نوروز هم به هرمزگان سفر نمایند و راه اندازی سازمان های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست دریایی و گردشگری دریایی می تواند شغل های بسیاری نیز ایجاد کند.

توجه به امنیت دریانوردی لازم است

وی با بیان اینکه صدها شغل می توان در دریا ایجاد کرد و باید روی آن مطالعه و کار گردد، مطرح نمود: توجه به امنیت دریانوردی نیز ضرورت دارد که توجه و نظارت روی مسافرت های دریایی طی دو سال اخیر موجب شده تا مسئله ای در این زمینه در هرمزگان نداشته باشیم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان ادامه داد: همچنین باید با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز تفاهم نامه ای در زمینه های مختلف با تاکید روی مسائل دریامحوری امضا کنیم و این تفاهم نامه تبدیل به همکاری های دو جانبه گردد.

فاز دوم بندر شهید رجایی باید برای دوران پساتحریم راه اندازی گردد

جادری اعلام نمود: ما برای دوران پس از تحریم نگرانی هایی داریم و فاز دوم بندر شهید رجایی باید هرچه سریعتر راه اندازی گردد چون پس از برطرف تحریم ها با هجوم شناورها برای حمل و نقل و تجارت با ایران روبرو خواهیم شد و با یک فاز و تجهیزات فعلی نمی توان این کار را به پیش برد و باید تامین و تکمیل تجهیزات فاز دوم بندر شهید رجایی پیگیری گردد چون بندر شهید رجایی نبض اقتصاد دریایی و دروازه اقتصاد کشور ما محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه معتقدیم بنادر تجاری کوچک و صیادی در ایجاد رونق مالی و اشتغال تاثیر گذار هستند، توضیح داد: اما برای حمل و نقل دریایی هرچه شناورها بزرگتر باشد، هزینه ها کمتر و جا به جایی کالا راحت تر خواهد بود.

استاندار هرمزگان اضافه نمود: کشور ما در کریدور شمال به جنوب واقع شده است و می تواند محور اتصال آسیای میانه به آب های گرم باشد و اگر تنها در زمینه دریایی و دریانوردی در هرمزگان کار کنیم، اقتصاد ایران نجات خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 749

به "سهم مردم هرمزگان از اقتصاد دریا کم است، نگرانی برای دوران پساتحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم مردم هرمزگان از اقتصاد دریا کم است، نگرانی برای دوران پساتحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید