طبیعت گردی در مهد تمدن ایران، همدان

به گزارش مجله تور مالزی، طبیعت گردی در همدان یکی از برترین تفریحاتی است که هرکسی می تواند داشته باشد. همدان یکی از شهرهای نسبتاً سردسیر کشور است که به علت موقعیت جغرافیایی خاصش یعنی واقع شدن در دامنه الوند از زمان های باستانی مانند دوران هخامنشیان به عنوان مرکز تابستانی شاهان به کار می رفته. این شهر زیبا علاوه بر داشتن جاذبه های تاریخی تماشای، دارای منطقه ها طبیعی بسیار خوش آب وهوا و زیباست که تماشا آن بر هر گردشگری واجب است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم مقاصد طبیعت گردی در همدان را مرور کنیم.

طبیعت گردی در مهد تمدن ایران، همدان

جاذبه های طبیعی و گردشگری همدان

غار علیصدر اسرارآمیز

از مهم ترین جاذبه های طبیعت گردی در همدان باید به غار علیصدر اشاره نمود که حتماً شما هم تابه حال نام آن را شنیده اید. این غار که از معدود غارهای آبی دنیا و بعلاوه از جمله بزرگ ترین آنهاست، در سال 1342 کشف شد. این غار در شهرستان کبودرآهنگ و روستای علیصدر واقع شده و در شمال غربی همدان قرار گرفته است. بعضی معتقدند نام اصلی این غار که از غارهای تالابی ایران است در واقع علی سرد است.

غار علیصدر حدود 190 میلیون سال قدمت دارد و از طولانی ترین غارهای آبی دنیاست. این غار که در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است در بعضی قسمت ها حدود 55 متر عمق دارد! دالان های پیچاپیچ این غار اسرارآمیز به همراه نورپردازی زیبا به هنگام قایق سواری، تجربه ای بی نظیر برای هر گردشگری فراهم می نماید. اگر ترسی از آب و فضاهای بسته ندارید و عاشق قایق سواری و زمین شناسی هستید بازدید از غار علیصدر را از دست ندهید!

آدرس: شمال غربی همدان، کبودرآهنگ، جاده بیجار، مجتمع تفریحی گردشگری علیصدر

ساعت کاری: همه روزه (حتی ایام تعطیل)، شش ماه اول سال از ساعت 8 تا 18، شش ماه دوم سال از ساعت 8:30 تا 16:30

سراب گاماسیاب پرآب

سراب گاماسیاب از دیگر مقاصد طبیعت گردی در همدان است که باید حتماً از آن تماشا کنید. این سراب که پرآب ترین سراب ایران به حساب می رود در نهاوند همدان واقع شده. جالب است بدانید آب این سراب از یخچال های طبیعی رشته کوه گرین سرچشمه می گیرد و باعث آبادی منطقه های که از آن عبور می نماید شده. این منطقه دارای چشمه های زیاد، غارهای اسرارآمیز، گذرگاه عبور آب و ناحیه جنگلی با درختان بلوط و چنار و حیواناتی نظیر گرگ، قوچ، بز، فاخته و بلدرچین است. یکی از غارهای بزرگ این منطقه بالای چشمه ها قرار گرفته است که بسیار تماشای است.

آب وهوای این منطقه فوق العاده است و مناسب برای کمپینگ و طبیعت گردی. بعلاوه چشم انداز ها زیبای طبیعی آن برای عکاسانی که عکاسی از طبیعت انجام می دهند عالی است.

آدرس: همدان، نهاوند، 20 کیلومتری جنوب نهاوند

دشت میشان زیبا

از دیگر جاذبه های طبیعت گردی در همدان دشت میشان با طبیعت زیبای حیرت انگیز است که در دامنه الوند و نزدیکی قله واقع شده. این دشت زیبا دارای چشمه های آب خنک و چمنزار با گل های رنگارنگ بوده و مناسب برای کمپینگ و گشت وگذار کسانی است که عاشق طبیعت گردی هستند. برای رسیدن به دشت میشان از آبشارهای گنج نامه شما باید سوار تله کابین شوید و ایستگاه آخر به نام میدان میشان پیاده شوید. کوهستان الوند هم از دیگر جاذبه های طبیعت گردی در همدان در دشت میشان است که مناسب کوه نوردی برای کوه نوردان حرفه ای به حساب می رود.

آدرس: همدان، جاده گنج نامه، میدان گنج نامه، تله کابین گنج نامه

آبشار گنج نامه

سنگ نوشته های باستانی گنج نامه در این مکان واقع شده که شامل دو کتیبه ارزشمند از دوران هخامنشی می شود. در کنار این کتیبه ها آبشار گنج نامه قرار گرفته است که ارتفاعی معادل با 12 متر دارد و مناسب یخ نوردی، آبشارنوردی و سنگ نوردی است.

آدرس: همدان، جاده گنج نامه، میدان گنج نامه

دره مرادبیگ

یکی دیگر از جاذبه های طبیعت گردی در همدان که بسیار باصفا و خوش آب وهوا، دره مرادبیگ است. این دره زیبا که در دامنه الوند واقع شده، سراسر با باغ ها و درختان بلند و باشکوه پوشیده شده است. این منطقه دارای چشمه ها و رودخانه های پرآب و زلال و گوارای الوند بوده و نزدیک یکی از زیباترین روستاهای اطراف همدان به همین نام است. قدمت این دره را به دوران مادها نسبت می دهند و در زمان قاجار هم از آن به عنوان تبعیدگاه استفاده می شده!

این دره در منطقه خاصی قرار گرفته که تردد در آن بسیار کم بوده و تنها راه ارتباطی، راه مالروی انتهای دره است که به وسیله دره چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه که در قسمت غربی الوند قرار گرفته است، ارتباط پیدا می نماید. از جمله نواحی تماشای این دره می توان به این موارد اشاره نمود: قلعه بهمن میرزا، امامزاده پیر رحمان، رود آلوسجرد، دره گرگ، دره غوله، سیزده خانه، حمام خرابه، دره بهشت و دره گل زرد.

آدرس: همدان، سه کیلومتری جنوب شهر همدان، جاده دره مرادبیگ.

چشمه فرشه

از دیگر جاذبه های طبیعت گردی در همدان که در فهرست میراث طبیعی ایران هم قرار گرفته است چشمه فرشه است. این چشمه از چشمه هایی است که آب آن از دل کوه الوند می جوشد و باعث سرسبزی و شکوه طبیعت اطراف خود شده است. از آب این چشمه بعلاوه برای آبیاری باغ های روستاهای اطراف یعنی سیلوار و مرادبیگ استفاده می شود.

گل های وحشی منطقه ها اطراف این چشمه پرآب به همراه طبیعت بسیار زیبای آن مقصدی مناسب برای طبیعت گردان خوش ذوقی است که در پی چنین ناحیه ای برای کمپینگ و طبیعت گردی هستند. چشم انداز ها طبیعی بکر و شگفت انگیز چشمه فرشه بعلاوه مناسب عکاسی برای عکاسان طبیعت به حساب می رود.

آدرس: همدان، شهرستان همدان، مسیر دره مرادبیگ.

چشمه ملک

مورد بعدی در فهرست طبیعت گردی در همدان ما چشمه ملک است. این چشمه پرآب که در روستایی به همین نام در قسمت مرکزی شهرستان همدان واقع شده با مرکز شهر حدود هفت کیلومتر فاصله دارد. طبیعت اطراف این چشمه بسیار تماشای و زیباست و آب وهوای مطبوعی دارد و به نوعی استراحتگاه کوه نوردان به حساب می رود چرا که در مسیر صعود ارتفاعات چهار قله و قسمتی از خط الراس الوند قرار گرفته.

جالب است بدانید چشمه ملک به عنوان یکی از مقاصد طبیعت گردی در همدان در سال 1398 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. اگر شما هم عاشق طبیعت گردی و کمپینگ در کنار چشمه های طبیعی هستید بازدید از چشمه ملک را از دست ندهید.

آدرس: همدان، بخش مرکزی، روستای چشمه ملک.

تخت نادر

از دیگر مقاصد طبیعت گردی در همدان باید از تخت نادر نام برد. تخت نادر یکی از زیباترین دشت هایی است که در مسیر صعود به قله الوند قرار گرفته و منطقه ای خوش آب وهوا برای استراحت و استقبال از کوه نوردان است. این محوطه، در حقیقت فضایی به مساحت یک ونیم هکتار با شیب بسیار کم بوده که سطح آن با چمن پوشیده شده.

از جمله جاذبه های طبیعی این مقصد طبیعت گردی در همدان می توان به کوه های صخره ای، چشمه پرآب الوند و چمنزار تخت نادر اشاره نمود. گرچه برای بازدید از هرکدام باید کمی کوهنورد باشید و تجهیزات لازم برای صعود تا تخت نادر را همراه خود داشته باشید.

آدرس: همدان، میدان گنج نامه، مسیر صعود به قله الوند.

دریاچه سد اکباتان

دریاچه سد اکباتان هم یکی دیگر از جاذبه های بسیار تماشای طبیعت گردی در همدان است که اگر اهل گشت وگذار در طبیعت هستید نباید تماشا آن را از دست بدهید. این دریاچه که در 11 کیلومتری شرق همدان واقع شده چیزی حدود 60 هکتار وسعت و 18 تا 32 متر عمق دارد. اطراف دریاچه سد اکباتان را زمین های درختکاری شده به وسعت 15 هکتار فراگرفته و چشم انداز بی نظیری برای گردشگران فراهم نموده است.

اگر به عکاسی از چشم انداز ها طبیعی علاقه دارید می توانید دوربینتان را بردارید و به این مرکز طبیعت گردی در همدان بروید. بعلاوه اگر طرف دار ورزش های آبی مثل قایق رانی و اسکی روی آب هستید این دریاچه تفرجگاه بسیار خوبی برایتان خواهد بود. لازم به ذکر است در اطراف این دریاچه رستوران و چایخانه سنتی و مهمان سرای زیبایی وجود دارد که می توانید برای استراحت و غذاخوردن کنار دریاچه از آنها بهره ببرید.

آدرس: 11 کیلومتری شرق همدان، جاده همدان به ملایر، دریاچه سد اکباتان.

تالاب آبشینه

تالاب آبشینه مورد بعدی در فهرست طبیعت گردی در همدان است. این تالاب زیبا و پرآب در پشت سد خاکی آبشینه و 15 کیلومتری شرق همدان و کیلومتر 5 جاده ملایر قرار گرفته است و با وسعتی حدود 85 هکتار زیستگاه انواع گونه های جانوری و گیاهی مختلف است.

از جمله پرندگانی که به این تالاب مهاجرت می نمایند می توان به این موارد اشاره نمود: پلیکان، چوبیا، حواصیل، فلامینگو و کشین. در کناره های تالاب هم گیاهان مختلفی از جمله شب بو، چتریان، نعنا و آفتاب گردان روییده اند. این منطقه جز منطقه ها شکار ممنوع به حساب می رود و مناسب کسانی است که در پی فضایی آرام و ساکت با پس زمینه صدای پرندگان هستند. اگر شما هم به تماشا پرندگان و عکاسی از آنها علاقه دارید بازدید از این تالاب زیبا را از دست ندهید.

آدرس: همدان، 5 کیلومتری همدان، مرکز دهستان سنگستان

روستای ورکانه

روستای ورکانه هم از جمله مقاصد مجذوب کننده طبیعت گردی در همدان محسوب می شود که در 20 کیلومتری جنوب شرقی همدان بعد از سد اکباتان واقع شده. این روستای خوش آب وهوا و سرسبز در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته است و دارای اقلیم کوهستانی و طبیعت بکر بوده و یکی از 6 روستای گردشگری همدان است. نام روستای ورکانه بعلاوه در فهرست آثار ملی هم ذکر شده. جالب است بدانید که مردم این روستا به سه گویش ترکی و فارسی و کردی صحبت می نمایند.

لازم به ذکر است روستای ورکانه به عنوان یکی از مهم ترین مراکز طبیعت گردی در همدان قدمتی بالغ بر 400 سال دارد و آثاری متعلق به دوره صفویه از آن کشف شده. از جاذبه های طبیعی این روستا می توان به رودهای پرآب و قنات و چشمه سار و باغ های میوه و کوه ها و دره های تماشای اشاره نمود. معماری این روستا از نوع سنگی است و در مسیر کوچ طوایف قزل یوسف، یارم طاقلو و ورکانی قرار گرفته است که هر سال از اواسط آبان ماه کوچ بهاره دارند. روی هم رفته بازدید از این روستا را به هر گردشگری با هر سلیقه ای می توان پیشنهاد کرد.

آدرس: استان همدان، 20 کیلومتری جنوب شرقی همدان، بعد از سد اکباتان.

دهکده تفریحی گردشگری گنج نامه

دهکده توریستی گنج نامه یکی از دیگر موارد طبیعت گردی در همدان است که در سال 1379 در دامنه شمالی کوه های الوند به بهره برداری رسید و در حال حاضر یکی از مهم ترین قطب های تفریحی گردشگری ایران و خاورمیانه به حساب می رود و بعلاوه عضو سازمان دنیای گردشگری یا همان UNWTO است. این دهکده توریستی دارای بخش های باستانی و گردشگری بوده و در پنج کیلومتری شهر همدان در میدان گنج نامه و کنار کتیبه ها و آبشار گنج نامه واقع شده.

این دهکده چیزی حدود 5000 نفر ظرفیت دارد و دارای امکانات تفریحی متنوعی از جمله سکوی پرش، بانجی جامپینگ و کابل پرواز تیرول، دیوار سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی یا رنجر، سالن بولینگ، پینت بال و غار آکواریوم است. تله کابین و پیست سورتمه سواری را هم باید به این فهرست بلندبالا اضافه نمود. بعلاوه اگر به کوه نوردی و صخره نوردی علاقه دارید این منطقه مناسب شماست.

آدرس: استان همدان، شهر همدان، میدان عباس آباد، خیابان گنج نامه، ضلع شرقی میدان گنج نامه.

سراب گیان

گرچه جاذبه های طبیعت گردی در همدان تمام شدنی نیست اما مورد آخر در فهرست ما سراب گیان است. این سراب که در 18 کیلومتری شهر نهاوند و در انتهای یک جاده فوق العاده زیبا قرار گرفته با جنگل های سرسبز احاطه شده. از جمله جاذبه های طبیعی این منطقه می توان به چشمه ای که آبش از دل کوه می جوشد، جنگل و قله های مرتفع اشاره نمود. بعلاوه در دو کیلومتری این سراب، تپه ای باستانی قرار گرفته است که پیشینه اش به 5500 تا 5700 سال پیش برمی شود. در واقع این منطقه سکونتگاه یکی از تمدن های باستانی بوده است.

اگر به طبیعت گردی در همدان فکر می کنید و به گردش در جنگل و کوه علاقه مندید بازدید از سراب گیان را از دست ندهید.

آدرس: همدان، نهاوند، 18 کیلومتری جنوب غربی نهاوند.

جمع بندی

استان همدان یکی از نواحی سردسیر اما خوش آب وهوای کشور عزیزمان ایران است که نه تنها آثار باستانی متعلق به سلسله های تاریخی ایران را در خود جای داده بلکه دارای جاذبه های طبیعت گردی فوق العاده ای است که بازدید و گشت وگذار در آنها به هر طبیعت گرد خوش ذوقی پیشنهاد می شود. در این مقاله از خبرنگاران با هم به آنالیز بعضی از این جاذبه های طبیعت گردی در همدان پرداختیم. جاذبه هایی چون غار علیصدر، سراب گاماسیاب، دشت میشان، دره مرادبیگ، چشمه فرشه، چشمه ملک، تخت نادر، دریاچه سد اکباتان، تالاب آبشینه، روستای ورکانه، دهکده توریستی گنج نامه و سراب گیان. امیدواریم توانسته باشیم به شما در انتخاب و تصمیم گیری در بازدید از این مقاصد طبیعت گردی یاری کنیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2273

به "طبیعت گردی در مهد تمدن ایران، همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت گردی در مهد تمدن ایران، همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید