دلیل تلخی آب دستگاه تصفیه آب چیست و چگونه برطرف می گردد؟

به گزارش مجله تور مالزی، در پی افزایش فرسودگی شبکه لوله کشی و آلودگی آب آَشامیدنی، امروزه تمایل به نوشیدن آب های تصفیه شده و استفاده از دستگاه تصفیه آب افزایش یافته است. اما در برخی مواقع کاربران به دلیل تلخی آب دستگاه تصفیه آب، از خرید و استفاده از این دستگاه ها اظهار پشیمانی می نمایند.

دلیل تلخی آب دستگاه تصفیه آب چیست و چگونه برطرف می گردد؟

علیرغم اینکه آب ماده ای بی مزه است؛ اما در اثر برخی عوامل طعم آن تغییر می نماید و ممکن است تلخ یا شور گردد و گاهی نیز طعم خاک یا فلز به خود بگیرد.در این مطلب از سایت خبرنگاران قصد داریم علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب را آنالیز کنیم و راهکارهای حذف تلخی آب تصفیه شده را با شما به اشتراک بگذاریم.

پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با متخصصان و بعلاوه بهره مندی از خدمات تضمینی، به صفحه تعمیر و نصب دستگاه تصفیه آب خانگی سایت خبرنگاران مراجعه فرمایید یا به وسیله شماره 1471 درخواست خود را ثبت نمایید.

نکات کلیدی

  • گاهی علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب می تواند مربوط به گرفتگی فیلتر تصفیه آب باشد.
  • اغلب دستگاه های تصفیه بر اثر تنظیمات نادرست، فیلتر کهنه و مسائل مرتبط اقدام به حذف تمام مواد معدنی آب می نمایند و موجب تلخی آب می شوند.
  • خوردگی لوله های مسی سیستم هایی که دارای لوله مسی هستند، موجب می شوند که آب، طعم فلزی و تلخی به خود بگیرد.

علت تلخی آب تصفیه شده چیست؟

در پاسخ به سؤال چرا آب تصفیه شده تلخ است؟ باید گفت که علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب و تغییر مزه آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طورکلی مهم ترین علت تلخی آب تصفیه شده در دستگاههای تصفیه آب می تواند با کاهش PH آب و غلظت کمتر مواد معدنی نظیر کلسیم مرتبط باشد.

معمولاً اغلب پس از نصب دستگاه تصفیه آب بر اثر تنظیمات نادرست، فیلتر کهنه و مسائل مرتبط اقدام به حذف تمام مواد معدنی آب می نمایند، در نهایت آب مقطر، محصول نهایی دستگاه های تصفیه آب است که کمی تلخ است.

اگرچه آب مقطر در آزمایشگاه های شیمی کاربرد بسیار دارد، اما مصرف مداوم آن برای انسان توصیه نمی گردد. ضمن اینکه تهیه آب مقطر فرایند ای زمان بر و هزینه بر محسوب می گردد.

در واقع موارد فوق دو علت تلخی آب تصفیه شده در دستگاههای تصفیه آب محسوب می شوند، اما عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

1. لوله های مسی در حال خوردگی

از آنجایی که بسیاری از سیستم های تصفیه آب دارای لوله های مسی هستند، ممکن است خوردگی لوله های مسی طعم فلزی و تلخی به آن بدهند؛ ازاین رو در برخی مواقع علت طعم و مزه بد و تلخی آب تصفیه شده می تواند با خوردگی لوله های مسی در ارتباط باشد.

با توجه به این موضوع و مشاهده این مشکل توجه داشته باشید که امکان نشتی آب هم وجود دارد. پس برترین تصمیم برای رفع این مشکل و رفع علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب این است که برای تعویض لوله های مسی اقدام نمایید.

2. گرفتگی فیلتر تصفیه آب

گاهی تلخ شدن آب تصفیه شده به وسیله دستگاه تصفیه آب می تواند مربوط به گرفتگی فیلتر تصفیه آب باشد. معمولاً فیلترهای دستگاه های تصفیه آب دارای غشایی ناتراوا هستند که 90 درصد آلودگی ها را جذب می نمایند.

کارکرد مداوم و عدم تعویض فیلتر در درازمدت سبب می گردد تا این ابزار ناخالصی ها را به خود جذب کند. این اختلال علاوه بر کاهش سرعت تصفیه و مسدودسازی فیلتر، علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب هم محسوب می گردد.

3. غلظت گوگرد زیاد؛ علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب

گرچه فیلتر دستگاه قادر به جذب گوگرد است؛ اما گاه غلظت گوگرد به حدی است که دستگاه نمی تواند آن را جذب کند. ازاین رو در برخی موارد وجود گوگرد نیز می تواند علت تلخ شدن آب دستگاه تصفیه آب باشد. با توجه به مضرات فراوان گوگرد برای بدن پیشنهاد می گردد، در کنار تعویض فیلتر در پی راهکاری دقیق تر و کاربردی تر باشید.

4. غلظت بالای دی اکسید کربن بالا

یکی از خواص آب این است که قادر است هر ترکیبی را در خود حل نماید. گاهی نتیجه ترکیب دی اکسیدکربن و آب علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب است. چراکه غلظت کربن دی اکسید می تواند سطح pH آب را افزایش یا کاهش دهد.

5. غیربهداشتی بودن ظروف ذخیره سازی آب

در برخی موارد علت تلخی آب می تواند با دستگاه تصفیه آب مرتبط نباشد، بلکه گاه مخزن یا بطری که در آن آب را ذخیره می کنید، می تواند سبب ایجاد طعم و بوی نامطبوع گردد. برای اطمینان از این موضوع ضروری است که مخزن آب را آنالیز کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال دستگاه تصفیه آب به یخچال و ساید

راهکار های رفع تلخی آب تصفیه شده

اکنون که با دلایل تلخی آب تصفیه شده آشنا شدیم به چند راهکار برای رفع علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب اشاره می کنیم.

معمولاً کاهش و افزایش غلظت عناصری نظیر مس، کلسیم و روی در کنار کاهش PH آب می تواند ازجمله مهم ترین علت تغییر طعم آب باشد.

البته در هنگام روبرو با مشکل تلخی آب بهتر است در وهله اول مخزن ذخیره آب آنالیز گردد و در صورت وجود گل ولای و رسوب اول مخزن آب را پاک سازی کرد.

توجه داشته باشید که گاهی مزه تلخ آب تصفیه شده مربوط به اشکالات دستگاه نیست؛ بلکه فقط یک حس کاملا فردی است و ناشی از عادات غذایی یا استعمال دخانیات است.

آنالیز ها نشان می دهد استفاده از برخی مواد غذایی و بعلاوه استعمال دخانیات به وسیله افراد موجب می گردد که این گروه نسبت به طعم فلزی یا تلخی آب حساسیت بیشتری داشته باشند. این در حالی است که سایر افراد ممکن است نسبت به طعم آب همان دستگاه حس مشابهی نداشته باشند.

راهکار کاهش تلخی آب در صورت خوردگی لوله های مسی

به خاطر داشته باشید که برترین نوع لوله برای سیستم های تصفیه آب، لوله های پلی اتیلن متقاطع (PEX) است که معمولاً عمر طولانی دارند و در برابر خوردگی و نشت ناشی از آلودگی های آب مقاوم هستند.

امروزه استفاده و جایگزینی این لوله ها به جای لوله های مسی راهکار مناسب و کاربردی محسوب می گردد.

از بین بردن علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب در صورت گرفتگی فیلتر دستگاه

پیشنهاد می گردد حتماً فیلتر اصلی دستگاه را هر دو سال یک بار عوض کنید تا با پدیده تلخی آب روبرو نشوید. معمولاً دستگاه تصفیه آب متشکل از چندین فیلتر است.

با توجه به این موضوع به جهت افزایش کیفیت آب مصرفی پیشنهاد می گردد علاوه بر هواگیری دستگاه تصفیه آب، بقیه فیلترهای آب را هر 6 تا 12 ماه تعویض کنید تا علاوه بر دوام دستگاه از بروز خطرات و بیماری های احتمالی جلوگیری کنید.

رفع علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب؛ در صورت غلظت گوگرد

معمولاً غلظت بالای گوگرد علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب شمرده می گردد. در چنین شرایطی تعویض فیلتر کربن و یا نقل مکان برترین راهکار پیشنهادی است. چراکه مصرف بیش ازحد گوگرد خطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

از بین بردن تلخی آب ناشی از تصفیه بیش ازحد مواد معدنی آب

در بسیاری موارد کاهش مقدار کلسیم علت تلخی آب است. از آنجایی که مواد معدنی نقش مهمی در سلامتی و حفظ کیفیت آب دارند؛ پیشنهاد می گردد یک فیلتر معدنی مجدد در سیستم تصفیه آب نصب کنید.

از بین بردن علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب ناشی از غیراستاندارد بودن مخزن آب

پیشنهاد می گردد آب تصفیه شده را در بطری های بهداشتی و ظروفی فولادی ضدزنگ نگهداری کنید. هم چنین در صورت نگهداری آب پس از 3 ماه به هیچ وجه آن آب را مصرف نکنید.

رفع علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب در هنگام غلظت بالای دی اکسیدکربن

در حالت ایده آل، سطح pH آب آشامیدنی باید همواره بین 6.5 تا 7.5 باشد. اگر آب بیش ازحد قلیایی گردد، طعم تلخی به خود می گیرد. از رو تعبیه یک فیلتر تعادل سازی PH آب رو دستگاه تصفیه آب پیشنهاد می گردد.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب کلیک کنید.)

جمع بندی

هرگاه پس از نوشیدن آب این سؤال برای شما پیش آمد که چرا آب تصفیه شده تلخ است؟ در بین تمامی دلایل فوق نخست به سراغ آنالیز فیلترها و مخزن آب بروید. در چنین مواردی شستشوی مخزن آب اولین راهکاری است که می تواند مشکل را رفع کند.

درصورتی که خود اطلاعاتی در حوزه دستگاه تصفیه آب ندارید، پیشنهاد می گردد در مورد چگونگی حذف تلخی آب تصفیه شده حتماً با متخصصان صاحب نظر در این حوزه در ارتباط باشید.

گاهی اوقات علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب ممکن است به علت مسائل فنی و نقص در عملکرد فیلتر باشد که با تعویض آن می توانید مشکل را حل کنید.

سؤالات متداول

چرا آب تصفیه شده تلخ است؟

فقدان کلسیم و کاهش PH آب در اثر عوامل مختلف از دلایل عمده تلخی آب تصفیه شده محسوب می شوند.

چگونه می توانم طعم آب دستگاه تصفیه آب را بهتر کنم؟

معمولاً فیلترهای آب یونیزه می توانند به تنظیم سطح pH آب یاری نموده و موجب بهبود طعم آن شوند. اگر علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب سطوح بالای مواد معدنی باشد، سیستم های تصفیه اسمز معکوس می توانند این اختلال را رفع نمایند. در بسیار موارد افزودن میوه ها و گیاهان تازه مانند لیمو، نعناع، توت ها و خیار می تواند طعم آب را بهتر کند.

طعم استاندارد آب آشامیدنی چگونه است؟

آب معمولاً ماده ای بی مزه و بی بو است. معمولاً طعم آب برای هر شخص تعبیر ذهنی متفاوتی دارد. در اغلب مواقع آب تحت تأثیر منبع آب و مواد معدنی موجود دارای طعم های مختلفی است.

چرا آب لوله کشی این قدر بدمزه است؟

کلر، یک ضدعفونی نماینده مهم و یکی از رایج ترین مواد شیمیایی مورداستفاده در تصفیه آب لوله کشی است. کلر بوی نامطبوعی دارد، اما یکی از مواد شیمیایی مهم به جهت از بین بردن میکروب و انگل ها است. عدم استفاده از این گندزدا می تواند جوامع در حال رشد و توسعه را با بیماری های جدی روبه رو کند

چرا طعم آب هر منطقه فرق دارد؟

طعم آب با منبع آن معین می گردد. آب چشمه مانند آب چاه می تواند غنی از مواد معدنی باشد و طعم آن نیز متفاوت باشد. در بسیاری موارد وجود کلسیم ظاهری شیری به آب می دهد. به طور کلی هر ماده معدنی قادر است طعمی متفاوت به آب بدهد.

چه چیزی آب آشامیدنی را تلخ می نماید؟

گر آب لوله کشی خانه شما طعم یا بوی فلزی یا تلخی دارد، به احتمال زیاد به علت محتوای بالای مس، آهن یا روی در محیط اطرافتان است. هم چنین اتصالات فلزی، مخازن ولوله های مورداستفاده در لوله کشی آب با طعم و بوی آن مرتبط است.

آب تصفیه آب باید چه مزه ای داشته باشد؟

معمولاً آب سیستم تصفیه آب باید ماده بی رنگ، بی بو و بی مزه باشد. آنچه از این دستگاه انتظار می رود این است که آبی بدون آلاینده و آلودگی فراهم کند.

هرچند وقت یک بار باید غشای فیلتر تصفیه آب را عوض کنیم؟

آب تلخ و بدمزه بیانگر زمان تعویض فیلتر است. معمولاً باید هر 2 سال یک بار فیلترهای دستگاه تصفیه آب را عوض کرد.

آیا نوشیدن آب تلخ دستگاه تصفیه آب مضر است؟

همان طور که پیش تر اشاره شد معمولاً طعم تلخ و فلزی آب نشان دهنده کاهش PH آب، عدم تصفیه صحیح و باقی ماندن عناصر مختلف در آب است. مصرف مداوم آب تلخ می تواند برای سلامتی مضر باشد. ضمن اینکه آب تلخ می تواند سبب گردد تا مردم به خوردن آب تمایلی نداشته باشند که این امر خود به تنهایی عامل ترویج کم آبی در بدن است.

منبع: آچاره
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2146

به "دلیل تلخی آب دستگاه تصفیه آب چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تلخی آب دستگاه تصفیه آب چیست و چگونه برطرف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید