چرا در اتوبوس حالمان بد می گردد؟ راهکار چیست؟

به گزارش مجله تور مالزی، ماشین گرفتگی در سفر

آیا تا به امروز برایتان پیش آمده است که در سفر با اتوبوس یا هر وسیله نقلیه دیگری حالتان بد بشود و دچار ماشین گرفتی در سفر شوید؟ در دنیای امروز بسیاری از مسیرها را با اتوبوس و یا خودروی شخصی طی می کنیم. بسیاری از ما ایرانی ها در جاده های پر پیچ و خم فیروزآباد و هراز رانندگی نموده ایم. اگر با رانندگی در جاده های پر پیچ و خم یا اتوبوس سوار شدن دچار ماشین گرفتگی در سفر می شوید یا دقیق تر علائمی مانند سردرد و حالت تهوع دارید، پس حتماً این مطلب مجله خبرنگاران را بخوانید.

چرا در اتوبوس حالمان بد می گردد؟ راهکار چیست؟

چرا در اتوبوس حالمان بد می گردد؟

یکی از انواع بیماری های حرکتی، ماشین گرفتی در سفر نامیده می گردد که برخی افراد به آن دچار می شوند. این بیماری، علائمی مانند سرگیجه، خستگی و حالت تهوع را از خود نشان می دهد. علت آن نیز به علت اختلاف بین چیزی که می بینید، در این مورد، در داخل خودرو مغزتان می گوید که هنوز نشسته اید) و آنچه احساس می کنید (سیستم بدنتان که تعادل را به وسیله گوش میانی تان برقرار می نماید، به مغزتان می گوید که در حال حرکت هستید) به وجود می آید. این حالت سیگنال های متضادی را به مغز شما منتقل می نماید و در نتیجه به اشتباه بدنتان واکنش نشان داده و سیگنال مسمومیت به اندام ها فرستاده می گردد. در نتیجه بدنتان برای مقابله با این حالت واکنش نشان می دهد. اگر این حالت زیاد برای شما پیش می آید و باعث شده که قید سفر را بزنید ما به شما راهکار هایی را معرفی می کنیم که با انجام و رعایت آن ها این حالت را در بدن خود از بین ببرید.

نگاهتان را به منظره ها بیرون بدوزید

با نگاه کردن به منظره ها در حال حرکت در واقع به بدنتان اجازه می دهید که تشخیص حرکت را بدهد و از این موضوع جلوگیری کنید. سعی کنید تنها به یک نقطه نگاه کنید.سرتان را زیاد تکان ندهید و پایین نیندازید. اگر خودتان در حال رانندگی هستید این موضوع به شما یاری بزرگی خواهد نمود و اگر نیستید حتماً در جایگاه جلو بنشینید. چرا که با نگاه کردن به جاده از حالت ماشین گرفتگی در سفر شما کم می گردد.

یکی از برترین راهکارها برای جلوگیری از حالت بد ایجاد شده در بیماری ماشین گرفتگی خوابیدن است. زمانی که خواب هستید به علت اینکه چشمانتان چیزی را نمی بیند بدن متوجه حرکت نشده و این حالت برای شما به وجود نمی آید.

تنفس هوای تازه

بگذارید هوای تازه به درون ماشین در گردش باشد. این کار حس بهتری به شما می دهد. هر چه هوای داخل اتوبوس خنک تر باشد، حال شما بهتر خواهد شد. به هیچ عنوان از عطرها و اسپری ها استفاده نکنید. به جای آن می توانید از بوهای آرامش دهنده ای مانند سنبل یا نعناع بهره ببرید. در زمان هایی که اتوبوس برای توقف به هر علتی می ایستد از این فرصت بهره ببرید و برای استراحت و هواخوری به بیرون بروید. کمی پیاده روی در هوای باز مطمئناً بی تأثیر نخواهد بود.

چه مواد غذایی بخوریم

از علائم ماشین گرفتگی در سفر، تهوع است. برترین درمان برای کاهش این حالت زنجبیل، چای زنجبیل و هر چیزی که دارای ریشه زنجبیل است، می باشد. این درمان ساده به عنوان برترین درمان خانگی می تواند سفر با اتوبوس شما را دلنشین کند. تنها کافی است که چند عدد کلوچه زنجبیلی یا آب نبات زنجبیلی خللاصه هر تنقلاتی که زنجبیل دارد، به همراه داشته باشید. نوشیدن چای نعناع یا چای زنجبیل هم گزینه مناسبی است.

کارهایی که می توانید برای برطرف این حالت انجام دهید

  • به موسیقی گوش دهید تا فکرتان را از حرکت در سفر با اتوبوس دور نگه دارید.
  • تا به امروز از طب فشاری چیزی شنیده اید؟ زمانی که در سفر با اتوبوس حالتان بد می گردد، فشار ملایمی روی ساعد خود در قمست 3 سانتی متر بین تاندون ها فشار دهید یا یه مچ بند به مچ دست ببندید. با این کار آغاز حالت بد خود را عقب می اندازید.
  • قبل از حرکت، از داروخانه داروهایی برای جلوگیری از ماشین گرفتی در سفر خریداری کنید. امروزه برای این بیماری داروهای متنوعی با دوزهای مختلف وجود دارد. اگر چه ما این داروها را توصیه نمی کنیم و بهتر است که قبل از مصرف عوارض استفاده از آن ها را مطالعه کنید. به عنوان مثال آنتی هیستامین برای کاهش حالت ماشین گرفتگی در سفر موثر است اما باعث خواب آلودگی می گردد. در نتیجه اگر خودتان راننده هستید هرگز این راهکار را استفاده نکنید.

درمان های عجیب اما جالب

برای حال بد ماشین گرفتگی در سفر گاهی برخی از افراد درمان های عجیبی را به شما توصیه می نمایند. این درمان ها شاید در وهله اول باعث خنده شما گردد اما خیلی اوقات بر روی بسیاری از افراد موثر بوده است. در ادامه لیستی از انواع درمان های عجیب برای حال بد ایجاد شده در سفر را نام می بریم.

  • بو کردن روزنامه
  • خوردن ترشی و غذاهای ترش مانند لواشک و آلو قبل و در هنگام سفر
  • بستن باندهای کشی سفت به دور مچ دست
  • آدامس جویدن
  • خوردن بیسکوییت های نمک دار یا تنقلات شور مانند بیسکوییت ترد یا چوب شور
  • گذاشتن یک تکه گچ بر روی ناف!
  • چسباندن مداوم سر به پنجره خنک اتوبوس یا نگه داشتن ثابت سرتان با تکیه کردن به جایگاه
  • گوش دادن به موسیقی با هدفون که گوش شما را درگیر کند.
  • ثابت نگاه داشتن سر و خیره شدن به یک نقطه در دوردست

نکات و هشدارها

  • سرتان را پایین نیندازید. به صفحات کتاب یا نقشه نگاه نکنید. در واقع نگاه به نقاط نزدیک یا پایین حال شما را در سفر با اتوبوس بدتر می نماید.
  • سعی کنید در طول سفر بیدار نمانید. بخوابید یا اگر خوابتان نمی آید چشمانتان را ببندید و به کارهایی که می خواهید در مقصد انجام دهید فکر کنید.
  • اگر بچه ها همراه شما هستند، آن ها را تشویق کنید که بر روی جایگاه در کنار پنجره نشسته و بیرون را دیدن نمایند. به ان ها اجازه ندهید که با تبلت فیلم دیدن نمایند چرا که باعث به وجود آمدن حال بد و ماشین گرفتگی در سفر و در آن ها می گردد.
  • بعلاوه همواره یک پنجره یا تهویه را باز بگذارید تا باعث رد و بدل شدن هوای تازه شوید.
  • قبل از آغاز سفر، از خوردن غذاهای سنگین و چرب خودداری کنید. سعی کنید از خوردن مواد غذایی کافئین دار مانند قهوه و شکلات تلخ هم خودداری کنید.
  • سعی کنید در طول سفر غذاهای ساده بخورید. از خوردن غذاهای تند و متنوع و پر از سس خودداری کنید.
  • با خود میوه هایی مانند پرتقال یا لیمو به همراه داشته باشید و اگر حس کردید که در حرکت با اتوبوس یا هر وسیله دیگری دچار ماشین گرفتگی در سفر شده اید، این میوه ها را بو کنید یا بخورید.
  • برای برطرف این حالت کمی نمک مزه کنید.
  • خود را با صحبت با دیگر افراد سرگرم کنید. موسیقی و رادیو گوش دهید یا آواز بخوانید. بازی های دسته جمعی یا فکری بازی کنید تا فکر خودتان را مشغول نگه دارید.
  • بعد از تمام این اقدامات به خاطر داشته باشید که برای احتیاط پلاستیک یا کیسه های یکبار مصرفی برای مواقع ضروری در کنار خود داشته باشید.
  • و آخرین نکته اینکه جوش شیرین بوی بد را از بین می برد. پس به همراه داشتن جوش شیرین می تواند برای اقدامات بعد از ماشین گرفتگی در سفر راهگشا باشد و بوی بد ایجاد شده در اتوبوس یا هر وسیله نقلیه دیگر را از بین ببرد.
منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1962

به "چرا در اتوبوس حالمان بد می گردد؟ راهکار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در اتوبوس حالمان بد می گردد؟ راهکار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید