مجسمه های سنگی، میراث فرهنگی و بحث نژادپرستی در آمریکا

به گزارش مجله تور مالزی، صحبت از قهرمانان است یا نژادپرستان؟ در آمریکا بحثی داغ در باره مجسمه ها و نشانه های یادبود تاریخی فرماندهان ارتش کنفدراسیون ایالت های جنوبی درگرفته است. معترضان به تبعیض نژادی آن ها را نشانه نژادپرستی می دانند.

مجسمه های سنگی، میراث فرهنگی و بحث نژادپرستی در آمریکا

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، در سراسر آمریکا می توان مجمسه های شخصیت های سیاسی و نظامی را یافت که در تاریخ این کشور از پیروان و حامیان کنفدراسیون ایالت های جنوبی و به این ترتیب هوادار برده داری بوده اند.

این مجمسه ها و نشانه ها اکنون در جریان بحث نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا که در پی مرگ خشونت بار جورج فلوید درگرفته است، به تزلزل افتاده اند. کشته شدن فلوید توسط پلیس مینیاپولیس اعتراضات و ناآرامی های گسترده ای در آمریکا به دنبال داشته که همچنان جریان دارند.

تنها در کاخ کنگره آمریکا در واشنگتن 11 مجمسه از این شخصیت های بحث برانگیز وجود دارد که به گفته نانسی پلوسی، چهره برجسته حزب دموکرات، باید برداشته شوند.

پلوسی که ریاست کنگره را برعهده دارد، در نامه ای به کمیسیون فراحزبی کنگره آمریکا نوشته، مجمسمه های شخصیت هایی که در راه بی رحمی و بربریت قدم برداشته اند، باید محو شوند. پلوسی وجود این مجسمه ها را ستایش از نفرت دانسته است.

یکی از این چهره های تاریخی جفرسون دیویس، رئیس جمهور ایالات مؤتلفه آمریکا در جنگ داخلی ایالات متحده در سال های 1861 تا 1865 میلادی است که با ایالات شمالی در نبرد بود. رابرت ئی لی، ژنرال معروف ارتش مؤتلفه که فرماندهی ارتش ایالات جنوبی را در نبرد گتیسبرگ در سال 1865 برعهده داشت، یکی دیگر از این شخصیت های تاریخی است.

البته مجسمه ژنرال لی اکنون حذف شده است. این مجسمه که نه در واشنگتن بلکه در نیو اورلیان قرار داشت، به دستور میچ لانریو، شهردار این شهر برداشته شد. در شهر ریچموند در ایالت ویرجینا نیز مجسمه ای از این ژنرال وجود دارد که اکنون به دستور رالف نورثهم، فرماندار ایالت ویرجینا برداشته می شود.

ایالت کارولینای شمالی حتی سرگرم تهیه مصوبه ای قانونی است که بر اساس آن، تمامی نشانه های یادبود و مجسمه های تاریخی که ممکن است نوری مثبت به برده داری و به این ترتیب به نژادپرستی بیاندازد، باید حذف شوند.

در بوستون حتی معترضان یک مجسمه کریستف کلمب، دریانورد مشهور را سر بریدند. کلمب کاشف قاره آمریکا تلقی می شود و او به باور منتقدان هموارکننده راه استعمارگران بوده و به عبارتی باعث قتل شمار زیادی از بومیان این قاره شده است.

اما فقط این مجسمه ها نیستند که اکنون بحث و مشاجره بر سر آن ها درگرفته است. در آمریکا 10 پایگاه نظامی وجود دارند که به نام ژنرال های ارتش مؤتلفه نامگذاری شده اند.

پس از آنکه در پی کشته شدن جورج فلوید اعتراضات و ناآرامی ها علیه نژادپرستی در آمریکا بالا گرفت، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده و رایان مک کارتی وزیر ارتش آمریکا پیشنهاد کردند که برای پایگاه هایی چون فورت براگ در کارولینای شمالی و فورت هود در تگزاس نام های جدیدی انتخاب شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اما با تغییر نام پادگان های نظامی که به یاد فرمانده های ارتش مؤتلفه نامگذاری شده اند، مخالفت کرده است. ترامپ در پیامی که در شبکه توییتر نوشت که این پادگان ها بخشی از میراث بزرگ آمریکا هستند.

در توییت ترامپ آمده است: ایالات متحده قهرمانان خود را در این مکان های مقدس آموزش داده، [به جنگ فرستاده] و در دو جنگ جهانی پیروز شده است. از این رو دولت من هرگز اجازه نمی دهد که این تأسیسات نظامی پرشکوه تغییر نام یابند.

کنفدراسیون ایالت های جنوبی آمریکا ائتلافی از این ایالات بود که در پی پیروزی آبراهام لینکن در انتخابات ریاست جمهوری سال 1860 میلادی جدایی خود را از ایالات متحده اعلام نمود. ارتش مؤتلفه پس از جنگی چند ساله (1861 تا 1865) سرانجام از ارتش ایالات شمالی مغلوب گردید و ایالات مؤتلفه در پی تسلیم ارتش جنوب بار دیگر به ایالات متحده پیوستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1007

به "مجسمه های سنگی، میراث فرهنگی و بحث نژادپرستی در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه های سنگی، میراث فرهنگی و بحث نژادپرستی در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید