مخالفت اتیوپی با همکاری با کمیته حقیقت یاب سازمان ملل

به گزارش مجله تور مالزی، وزارت خارجه اتیوپی از مخالفت خود با همکاری با کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در خصوص نقض ها در اقلیم تیگرای واقع در شمال این کشور خبر داد.

مخالفت اتیوپی با همکاری با کمیته حقیقت یاب سازمان ملل

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه اتیوپی با صدور بیانیه ای گفت که این کشور احساس ناامیدی شدیدی می کند زیرا که بار دیگر شاهد سوء استفاده از شورای حقوق بشر از طریق برخی ها برای تقویت سازوکارهایشان با انگیزه های سیاسی است.

در این بیانیه همچنین آمده است، موافقت شورای حقوق بشر با تشکیل کمیته حقیقت یاب در مورد نقض های صورت گرفته در تیگرای، تلاشی برای یافتن راهی جایگزین برای مداخله در امور داخلی یک کشور دارای حاکمیت است که هدفی جز وخامت اوضاع ندارد.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، اتیوپی با این کمیته که برخلاف موافقت خود بر آن تحمیل شده، همکاری نخواهد کرد. اتیوپی از کسانی که حمایت و همبستگی خود را اعلام کرده اند، تشکر می کند و مجدداً بر پایبندی خود به ادامه تلاش هایش برای وفای به تعهدات خود به موجب قوانین بین المللی و احترام و حمایت از حقوق بشر تأکید می کند.

وزارت خارجه اتیوپی گفت، دیگر به بهانه حقوق بشر در امور داخلی دخالت نمی شود.

پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل با آغاز تحقیقات بین المللی در مورد گزارش های نقض حقوق بشر در اتیوپی موافقت کرد.

این تصمیم در جلسه ویژه ای که روز جمعه بنا به درخواست اتحادیه اروپا برای بحث در مورد تأثیر درگیری های 13 ماهه در منطقه تیگرای اتیوپی برگزار شده بود، اتخاذ شد.

قطعنامه تشکیل کمیسیون بین.المللی تحقیقات با حضور کارشناسان حقوق بشر با 21 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع تصویب شد.

براساس این تصمیم، کمیسیون نو باید متشکل از سه کارشناس در زمینه حقوق بشر باشد که همگی از طریق رئیس شورای حقوق بشر منصوب می شوند.

سوم نوامبر، گزارش مشترکی از طریق کمیسیون حقوق بشر اتیوپی و دفتر حقوق بشر سازمان ملل صادر شد که مدعی بود همه طرف های درگیری در این کشور آفریقایی مرتکب تخلفاتی شده اند که برخی از آنها ممکن است به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

به همین خاطر، ندی الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به نوبه خود گفت که احتمال دارد بیش از 400 هزار تن در تیگری در شرایط قحطی زندگی کنند.

وی طی سخنرانی در مقابل شورا افزود که این به این دلیل است که از ژوئن گذشته فقط به کمک های امدادی محدود اجازه ورود به منطقه داده شده است.

الناشف اعلام کرد که حداقل دو میلیون تن در منطقه ها تیگرای و امهره (در شمال) و عفر (در شمال شرقی اتیوپی) به دلیل درگیری ها آواره شده اند.

از 4 نوامبر 2020، پس از ورود نیروهای دولت اتیوپی به منطقه تیگرای در پاسخ به حمله به یک پایگاه ارتش، درگیری های مسلحانه در منطقه تیگری بین ارتش اتیوپی و جبهه مردمی تیگرای آغاز شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1881

به "مخالفت اتیوپی با همکاری با کمیته حقیقت یاب سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت اتیوپی با همکاری با کمیته حقیقت یاب سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید