نتایج نویدبخش یک دارو در تقویت توجه و حافظه مبتلایان به بیش فعالی

به گزارش مجله تور مالزی، نتایج یک مطالعه نشان می دهد، دارویی که برای تحریک فعالیت مغز طراحی شده است، می تواند به تقویت حافظه و مسائل تمرکز و کم توجهی در بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی یاری کند.

نتایج نویدبخش یک دارو در تقویت توجه و حافظه مبتلایان به بیش فعالی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، داده های این مطالعه نشان داد محرک لیزدگازامفتامین که تحت اسم Vyvanse فروخته می گردد، این علایم را که در مجموع به اسم تنبلی شناختی (SCT) شناخته می گردد، تا 30 درصد کاهش می دهد.

تنبلی شناختی یا Sluggish cognitive tempo، یکی از سندرم های مربوط به بیش فعالی است که اختلالی جداگانه به شمار میرود. از نشانه های تنبلی شناختی می توان به رویا پردازی زیاد، مه آلودگی فکری، کندی، خیره شدن مداوم و سرعت حرکت پایین اشاره نمود. تنبلی شناختی از این رو مهم است که می تواند تاثیرات منفی در کیفیت زندگی بگذارد و استرس و احتمال خودکشی را افزایش دهد. از هر سه فرد مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی، یک نفر به این اختلال مبتلاست.

نتایج این مطالعه بعلاوه نشان داد، افرادی که این دارو را دریافت نموده بودند، دوره های گیجی کمتری داشتند و هم توانایی آن ها برای حفظ مسائل در فکر و مهارت اولویت بندی تقویت شد. بعلاوه علایم بیش فعالی در این افراد تا 40 درصد بهبود یافت.

محققان گفتند، یک چهارم بهبود کلی در علایم تنبلی شناختی، مانند احساس بی حوصلگی، مشکل در هوشیاری و علایم گیجی، به علت بهبود علایم بیش فعالی بود.

آن ها خاطر نشان کردند: این مطالعه شواهد دیگری را نشان می دهد که ممکن است فرایند تنبلی شناختی از اختلال بیش فعالی - کم توجه متمایز باشد و ماده محرک لیزدگزامفتامین هر دو بیماری را در بزرگسالان زمانی که با هم بروز می نمایند، درمان می نماید.

اختلال بیش فعالی- کم توجهی (ADHD)، شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است و حدود سه تا پنج درصد بچه ها قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می شوند. طبق تحقیقات، بروز این اختلال در گروه های سنی 7 و 11 ساله بیش از سایر گروه ها است.

یک تحقیق جالب در کانادا نشان داد مقدار بروز اختلال بیش فعالی در پسران 6 تا 9 سال بالا و در پسران 14 تا 15 سال پایین است؛ اگرچه بطور کل مقدار بروز ADHD در پسران 9 درصد و در دختران سه درصد است. معمولا این اختلال با بالا رفتن سن بهتر می گردد، اما آمار ها نشان می دهد 50 درصد بچه ها بیش فعال، در بزرگسالی همچنان بیش فعال مانده اند.

به گفته محققان نتایج این مطالعه که در مجله Clinical Psychiatry منتشر شده است، اهمیت ارزیابی علایم تنبلی شناختی و عملکرد اجرایی مغز را در بیماران مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی برجسته می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1686

به "نتایج نویدبخش یک دارو در تقویت توجه و حافظه مبتلایان به بیش فعالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج نویدبخش یک دارو در تقویت توجه و حافظه مبتلایان به بیش فعالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید