کجا طاووس ببینیم؟

به گزارش مجله تور مالزی، طاووس یکی از زیباترین پرندگان و در عین حال یک پرنده شاخص در گردشگری حیات وحش است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کجا طاووس ببینیم؟

طاووس پرنده بسیار زیبایی است که در کل به دو گونه تقسیم می شود: طاووس هندی و طاووس سبز. طاووس پرنده ای است که تمایل زیادی به نشان دادن خود و خودنمایی دارد. در گونه طاووس هندی، جنس نر سر و گردنی آبی دارد و پرهایش بسیار رنگارنگ و زیبا است. اما از سویی دیگر جنس ماده بسیار یکنواخت تر است. طاووس هندی ماده قهوه ای یا خاکی رنگ است و علت این مسئله این است که جنس ماده طاووس هندی برای حفاظت از جوجه های خود احتیاج دارد که با محیط یکی شود و استتار بیشتری داشته باشد. برخلاف طاووس هندی، رنگ بندی جنس نر و ماده در طاووس سبز بسیار به یکدیگر نزدیک تر است. البته این نکته هم مهم است که طاووس سبز نر دم بلندتری دارد و رنگ پرهایش خیره نماینده تر است. طاووس سبز بر روی سر و گردن خود پرهای سبز رنگ دارد. هر دو گونه طاووس هندی و سبز، دور چشمان خود یک تکه پوست دارند و هر دو گونه تاج زیبایی بر روی سر خود دارند.

جنس نر طاووس در هر دو گونه بر پشت خود پرهایی رنگین کمانی با نظم، ساختار و طرح خاصی موجود است. بسیاری از افراد تصور می نمایند که این پرهای رنگین کمانی دم طاووس هستند اما اینگونه نیست! این پرها در واقع پرهای پشتی طاووس هستند که گاهی اوقات تا حدی بلند هستند که بر روی پرهای دم هم می آیند. در حیات وحش داشتن چنین پرهای بلندی باعث می شود تا سرعت طاووس بسیار کم شود و در نهایت این کندی باعث می شود تا طاووس به راحتی به وسیله شکارچیانی همانند گربه های جنگلی،سگ های ولگرد، پلنگ ها و ببرها شکار شوند. اما اگر شکارچی طاووس را تنها به واسطه این پرهای بلند بگیرد، پر به راحتی کنده می شود و طاووس فرصت فرار کردن را پیدا می نماید.

طاووس در دومین سال زندگی خود پرهای عقبی را درمی آورد اما این پرهای اولیه به هیچ وجه همانند یک نر بالغ بلند، زیبا و براق نخواهند بود. از آن به بعد به مرور زمان و با گذشت هر سال، پرها بلندتر، مقاوم تر و زیباتر می شوند. پس از گذشت پنج یا شش سال، پرها به کامل ترین حالت خود خواهند رسید. طاووس ها صدای گوش خراشی دارند! این پرندگان قادرند تا حدود 11 صدای مختلف از خود فراوری نمایند و جنس نر در کنار تمامی اصواتی که فراوری می نماید، فریاد هم میکشد! صدای فریاد طاووس نر همانند انسانی است که برای یاری گریه می نماید و فریاد می کشد!

غذای اصلی طاووس ها را چیزهایی همانند غلات، حشرات، دانه ها، مارمولک های کوچک، برگ ها، انجیر و بخشی از گل ها تشکیل می دهد. در اول صبح، طاووس ها به گروه های کوچکتری تقسیم می شوند و هر گروه به یک سمت رفته و در پی غذا می شود. در اواسط روز، وقنی که تمام اعضای گروه ها سیر شده اند و غذای خود را پیدا نموده اند همگی باز می گردند و آب می نوشند و استراحت می نمایند. هنگام غروب آفتاب، طاووس ها مجددا یک دور دیگر در پی غذا می گردند و شب باز می گردند، آب می نوشند و می خوابند. طاووس ها به طور کلی پرندگانی اجتماعی هستند که به صورت گروهی زندگی می نمایند. این پرندگان روز را در پی غذا گشته و شب ها را استراحت می نمایند. طاووس ها حدودا بین 15 تا 20 سال عمر می نمایند.

در خصوص شرایط بقای این جانوران باید گفت که متاسفانه نسل طاووس های سبز به شدت در حال کاهش است و علت اصلی این امر شکار شدن این پرندگان بوسیله انسان ها است. این پرندگان به علت گوشت و در جنس نر به علت پرهای بسیار زیبا شکار می شوند. تخم این پرندگان به وسیله انسان ها جمع آوری می شود و گاهی اوقات هم خود پرنده به صورت زنده اسیر شده و به عنوان حیوان خانگی فروخته خواهد شد. از سویی دیگر از بین رفتن منطقه ها ایده آل برای زندگی طاووس ها هم علت دیگری برای از بین رفتن آن ها است. در بعضی از کشورها همانند چین، حفاظت از این پرندگان زیبا به صورت یک قانون درآمده و در حال حاضر به آن رسیدگی می شود.

طاووس های هندی در منطقه ها و کشورهایی همانند هند، پاکستان و سریلانکا یافت می شوند. طاووس هندی پرنده ملی هند محسوب شده و در این کشور از آن حفاظت می شود. طاووس های سبز در جنوب شرقی آسیا یافت خواهند شد. همانطور که پیش تر هم مطرح شد، هر دو گونه طاووس ها به یک صورت روتین زندگی می نمایند و پیدا کردن الگوهای روزمره زندکی شان و ئپدر نهایت مشاهده کردن آن ها از نزدیک کار چندان سختی نخواهد بود. برترین زمان برای تماشا طاووس ها در هنگام روز است که این پرندگان در جست و جوی غذا هستند.

نظر شما در خصوص طاووس ها چیست؟ آیا مایل به تماشا این پرندگان در دل حیات وحش هستید؟ نظرات و تجربیات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / animals.sandiegozoo.org
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1958

به "کجا طاووس ببینیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "کجا طاووس ببینیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا طاووس ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید