پرلیت ؛ اسمش را زیاد شنیده اید، اما می دانید واقعا چیست؟!

به گزارش مجله تور مالزی، درمورد پرلیت حرف می زنیم، همان ماده سفید رنگی که مانند سنگریزه در خاک گلدان دیده می گردد. می دانید پرلیت چیست و چه استفاده ای در کاشت گیاهان دارد؟

پرلیت ؛ اسمش را زیاد شنیده اید، اما می دانید واقعا چیست؟!

پرلیت یکی از اجزای غیر ارگانیک خاک است که برای هوا دهی به خاک اضافه می گردد و خاک را سبک هم می نماید. ورمی کولیت هم جز دیگری است که به خاک اضافه می گردد تا هوای موجود در خاک را افزایش دهید (البته پرلیت برای این کار بهتر است). البته نمی توان این دو را به جای هم بکار برد اگر چه در خاک های مخصوص ریشه زنی این دو یک نقش را بر عهده دارند.

جالب است که بدانید پرلیت علاوه بر کشاورزی در ساختمان سازی و در کل ساخت و ساز هم مصرف می گردد. یکی دیگر از موارد مصرف پرلیت در داروسازی است. بعلاوه از آن در تصفیه آب استخرهای شهری استفاده می گردد به علاوه پرلیت را به عنوان ساینده در فراوری صابون و شوینده ها هم بکار می گیرند.

پرلیت

پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی است (SiO2) که در سرتاسر جهان استخراج می گردد. پرلیت سنگی بی نظم، غیر متبلور و بی شکل است که در ساختار خود آب فراوانی دارد (نسبت به اندازه اش) و معمولا از هیدراسیون (ترکیب با آب) ابسدین به وجود می آید. این اتفاق به صورت طبیعی به وقوع می پیوندد و معمولا زمانی اتفاق می افتد که گرما به اندازه کافی فراهم باشد.

پرلیت یک ماده معدنی صنعتی و تجاری است که به خاطر چگالی کم بعد از پردازشش بسیار کاربردی و مفید است.

پرلیت باغبانی

در حالی که پرلیت و ورمی کولیت هر دو برای نگهداری آب در خاک استفاده می شوند، پرلیت تخلخل بیشتری دارد و در مقایسه با ورمی کولیت بیشتر اجازه خروج آب و جاری شدن آن به بیرون از خاک را می دهد. به همین دلیل این ماده معدنی ترکیب مناسب تری برای اضافه شدن به خاک گیاهانی است که خاک خیلی خیس و مرطوب نمی خواهند. مثلا گیاهانی مانند کاکتوس و یا هر گیاه دیگری که به خاکی با زهکشی خوب نیازمند است.

پرلیت مخصوص کشاورزی و باغبانی از طریق گرما دادن پرلیت فراوری می گردد که همین فرایند باعث می گردد اندازه کم آب موجود در پرلیت منبسط گردد و پرلیت مان مانند پاپ کورن بترکد و 13 بار از فرم اولیه اش بزرگ تر گردد! در نتیجه پرلیتی که حاصل می گردد بسیار سبک است و چگالی پایینی دارد و مانند سنگی است که از پنبه ساخته شده باشد، هم سبک و هم سفید رنگ! در حقیقت این پرلیت حرارت دیده در درون خود محفظه های کوچکی از هوا دارد. در حقیقت اگر پرلیت را در زیر میکروسکوپ نگاه کنید، به نظرتان می آید از تعداد زیادی سلول کوچک به هم چسبیده تشکیل شده است. این پرلیت رطوبت را در سطح بیرون، و نه درونی، خود جذب می نماید که آن را مخصوصا برای رساندن رطوبت به ریشه گیاهان عالی می نماید.

پرلیت به خاطر نگهداری رطوبت و هوا دهی به خاک مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر از همه آنکه این ترکیب معدنی کاربردی ذات استریلی دارد و پی اچ آن خنثی است.

پرلیت باغبانی برای کاشت گیاه در ترکیبات غیر خاکی، برای ریشه دهی قلمه ها و برای کشت هیدروپونیک استفاده می گردد. زمانی که گیاهان را در پرلیت پرورش می دهید بدانید که ممکن است گیاه دچار سوختگی فلوراید گردد که علائم آن به صورت سوختگی نوک برگ های گیاهان خانگی پدیدار می گردد.

اخطار پزشکی

گرد پرلیت به عنوان گردی خطرناک شناخته شده است. پس در هنگام کار با پرلیت باید مواظب گرد و خاکی که فراوری می گردد باشید. توصیه می گردد در مواقعی که با پرلیت کار می کنید دهان و گلوی خود را بپوشانید تا از نفوذ گرد و خاک به درون بدن تان جلوگیری کنید. گرد پرلیت می تواند مسائل تنفسی موجود شما را تشدید کند و موجب التهاب چشم هاتان گردد. پرلیت باعث ایجاد سرطان نمی گردد اما برخی پرلیت های تجاری حاوی ذرات ریز کوارتز هم هستند که به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می گردد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2069

به "پرلیت ؛ اسمش را زیاد شنیده اید، اما می دانید واقعا چیست؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرلیت ؛ اسمش را زیاد شنیده اید، اما می دانید واقعا چیست؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید