تاوان مهمانی ملکی در شمال

به گزارش مجله تور مالزی، آخرهفته گذشته یک برج مسکونی 17 طبقه در شمال، با جرقه آتش در یکی از طبقات فوقانی، ظرف 12 ساعت تبدیل به خاکستر شد. مطابق آنچه خبرگزاری های محلی استان مازندران اعلام کردند، عصر چهارشنبه گذشته، برج مسکونی رامیلا واقع در یک شهرک در شهرستان چالوس دچار آتش سوزی در یکی از طبقات بالا می گردد که دلیل یا منشأ آتش را هم کابل های برق ساختمان اعلام نموده اند.

تاوان مهمانی ملکی در شمال

غروب چهارشنبه عنوان می شود به خاطر ترافیک در خیابان ها امکان مهار آتش وجود ندارد؛ بامداد پنج شنبه، اما خبر درباره این برج این گونه منتشر می شود که در ساعات خاتمهی چهارشنبه، آتش در بالای برج تقریبا مهار شده بود، اما با وزش باد در بامداد پنج شنبه، شعله آتش زبانه کشید و کل ساختمان در آتش سوخت. حادثه رامیلا حاوی سه پیغام درباره رامیلا های شمال است که مخاطب خاص آن، دولت محلی و البته ویلاباز ها در این استان هستند.

شهر ها و روستا های شمال، انبار اصلی خانه های دوم محسوب می شود که طی سه سال گذشته، بر حجم این املاک (ویلا و برج ویلا) با شدت بیشتر از سال های قبل تر، افزوده شده است. دولت محلی، اما در مواجهه با این انبار، کاملا منفعل عمل نموده و بدون آنکه تکلیف خرج انبار را معین کند، سرویس مجانی به عوامل و بهره برداران این نوع املاک ارائه می نماید. دود این میهمانی، فعلا به چشم مالکان و ساکنان یکی از همین ساختمان ها رفت، اما در آینده ممکن است، تاوان سخت تری داده شود.

آمار رسمی می گوید، سهم ساختمان سازی شمال از کل ساخت و ساز های کشوری، از زیر 5 درصد در اوایل دهه 90 به نزدیک 10 درصد رسیده است. اشتهای بیشتر به ویلاسازی و خرید ملک در منطقه ها شمال کشور طی این سال ها عمدتا با هدف سرمایه گذاری در بازار رو به رشد و پرسود یعنی بازار املاک شمال، به وجود آمد و نتیجه اش، خرید تهاجمی ویلا و آپارتمان در برج های شمال -با وجود محدودیت ها و ممنوعیت کرونایی سفر- شد و در نهایت، این بازار، جهش قیمت زمین و ویلا در دو سال گذشته را تجربه کرد.

خانه دوم به خرج بومی ها

تقریبا همه ویلا ها و برج ویلا های شمال، بورس خانه دوم و املاک خالی است. هر چند طی یک سال اخیر دسته ای از خانواده ها برای مدت طولانی در خانه های دوم خود در شمال ساکن شدند، اما هنوز وزن ویلا ها و ساختمان های مسکونی خالی شمال متعلق به مالکان ساکن در تهران و دیگر شهر های کشور، بالا است.

دولت محلی در منطقه ها شاقتصادی کشور، به خاطر یک غفلت سیاستی، از دو جا به بازار املاک شمال آسیب وارد کرد. آسیب اول، محروم شدن منطقه از درآمد حاصل از عوارض محلی بر ویلاها است. شهرداری ها و دهیاری های شمال مطابق فرمول اداره منطقه ها توریستی دنیا، باید در همه این سال ها از مالکان ویلا ها و خانه های دوم، یعنی املاک تحت مالکیت غیربومی ها، عوارض محلی سالانه دریافت می کردند. اما این کار را نکردند و منطقه را برای خانه های دوم، به خرج بومی ها، توسعه دادند تا مالکان آن خانه ها به اعتبار توسعه منطقه، از رشد ارزش ملک شان، درآمد کسب نمایند.

عوارض محلی مبنای اقتصاد شهری کاملا معین و ساده دارد به طوری که، بخش اصلی هزینه اداره منطقه (شهر یا روستا) همانند نگهداشت، خدمات و تاسیسات شهری و طرح های توسعه ای، باید به وسیله کسانی تامین شود که از همین امکانات بهره می برند و از آن مهم تر، به واسطه همین امکانات، در آنجا سرمایه گذاری ملکی انجام داده اند. توسعه یک نقطه از استان شاقتصادی، اثر مستقیمی بر قیمت ویلا در آن نقطه و حتی منطقه ها مجاور دارد. به گونه ای که با افتتاح هر قطعه از آزادراه تهران-شمال، بازار املاک شمال شاهد ترقی قیمت ها بود. در شهر های توریستی دنیا، شهرداری ها دست کم 30 درصد از بودجه اداره شهر را از محل دریافت شارژ شهری از مالکان، تامین می نمایند و با این اعتبار اقتصادی پایدار، نسبت به افزایش سرانه های خدمات شهری، ایمن سازی شهر و سایر اقدامات مطلوب یک شهر توریستی، اقدام می نمایند. در حادثه رامیلا، صحبت از ضعف امکانات اطفای حریق مطرح می شود. یک علت اصلی و معین ضعف خدمات ایمنی مربوط به ضعف بنیه اقتصادی و اعتباری دستگاه های محلی است که این هم به غفلت از دریافت هزینه نگهداری بلااستفاده ملک در شمال از سوی دولت محلی برمی شود.

آسیب دوم که دولت محلی در شمال با غفلت از دریافت خرج انبار از مالکان خانه های دوم - خرج انبار منظور همان عوارض سالانه محلی بر املاک است- به منطقه وارد نموده است، جهش غیرمتعارف قیمت زمین و ویلا است.

دولت محلی در استان مازندران بد نیست به این پرسش پاسخ دهد که رشد شدید قیمت ملک در شمال چطور رقم خورد؟

در اینکه بخشی از رشد قیمت املاک شمال در پی رشد قیمت مسکن در تهران و بعلاوه تورم ملکی کشور و بعلاوه تورم عمومی بوده، شکی نیست. اما منشأ اضافه پرش قیمت املاک شمال آن هم در منطقه های که هنوز آب و برق و گاز روی زمین برقرار نشده است، چیست؟

پاسخ به مجوز خاموش دولت محلی به ملاکان برای ملک بازی روی اراضی شمال برمی شود. این مجوز با عدم دریافت عوارض و اقتصادیات شهری از املاک صادر شده است.

این در حالی است که چنانچه ویلاداری و ملاکی دست کم در شمال، مشمول پرداخت اقتصادیات محلی سالانه معادل درصدی از قیمت روز ملک شود، تقاضا برای خرید خانه دوم در شمال فروکش می نماید و هزینه اقتصادیاتی برای مالکان موجود نیز منجر به اجاره این املاک در گام اول یا فروش آن ها در گام بعدی خواهد شد. اقتصادیات محلی بر املاک متعلق به غیربومی ها در شمال، در نهایت جلوی رشد نامتعارف قیمت ملک را خواهد گرفت.

استعداد حریق در خانه های خالی

انبار خانه دوم در شهر ها و روستا های شاقتصادی، در حکم انبار باروت در مواقع بروز آتش سوزی یا سایر حوادث غیرمترقبه، می تواند عمل کند. این، دومین پیغام حادثه رامیلا برای مالکان ویلا و برج ویلا در منطقه ها توریستی کشور است. ساختمان بلااستفاده، در مواقعی که به هر علت، حادثه ای همانند جرقه ناشی از یک اتصال برق رخ دهد، از استعداد بالایی برای گسترده تر شدن ابعاد حادثه برخوردار است تا یک ساختمان در حال استفاده که ساکنانش بلافاصله واکنش سریع به کوچک ترین رفتار غیرعادی در بخش ساختمان نشان می دهند و مانع از سرایت مثلا آتش به بخش های دیگر ساختمان می شوند.

خانه های دوم در شمال، نوع متفاوتی از خانه های خالی هستند. در املاک شمال، به علت استفاده موردی از ویلا ها و آپارتمان ها در برج ها، معمولا بیشتریت مالکان، در بیشتر مواقع سال در ساختمان حضور ندارند و اقلیتی از مالکان محتمل است دفعات بیشتری از ملک خود در طول سال استفاده نمایند. در این صورت، با بروز حادثه، امکان واکنش سریع در بخش زیادی از سازه وجود ندارد و همین مساله، ساختمان را بسیار آسیب پذیر می نماید نسبت به موقعی که همه در ساختمان حضور دارند. این زنگ خطری است برای صاحبان و ذی نفعان بازار املاک شمال از این بابت که ریسک مشابه رامیلا برای تک تک این املاک وجود دارد.

خاتمه کار های کاریکاتوری

طی روز های گذشته درباره حادثه آتش سوزی در یک ساختمان در شمال، به موضوعی اشاره شد که از مجوز های کاریکاتوری در طول ساخت و ساز حکایت دارد. این طور گفته شده که سیستم های اعلام و اطفای حریق در برج آتش گرفته، در بخشی از طبقات به آتش واکنش نشان داده، اما در بعضی طبقات دیگر، کار ننموده است. اگر این موضوع بعد از آنالیز های فنی بیشتر، تایید شود، همان فرضیه نصب ماکت گونه بعضی تجهیزات ساختمان در بعضی ساخت و سازها، بار دیگر تایید می شود. به علت عدم نظارت موثر دستگاه های مسوول حسن اجرای مقررات ملی ساختمان بر کار سازنده ها، ساختمان ها اغلب با نقص فنی و اشکالات متعدد احداث می شوند. در شهر های بزرگ از جمله تهران، هم شهرداری و هم سازمانی که مسوولیتش، استخدام ناظر بر کار سازنده است، مسوولیت دارند اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان در پروژه های ساختمانی را تضمین نمایند. اما بهره برداران ساختمان های نوساز از ایرادات ریز و درشت در سازه می نالند که این، بیانگر ضمانت صفر آن مسوولیت ها است. در شمال نیز شرایط به مراتب آشفته تر است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1837

به "تاوان مهمانی ملکی در شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاوان مهمانی ملکی در شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید