آنالیز چند نکته برای انتخاب برترین باتری یو پی اس برای خودتان

به گزارش مجله تور مالزی، باتری ها صرفا به انواع های قلمی محدود نیستند و دارای انواعی با ابعاد بزرگتر برای مصارف نیازمند به ولتاژ و جریان دهی بیشتر برای تعداد دستگاه های بیشتر می باشند. در ادامه به انواع یو پی اس و باتری قلمی شارژی اشاره میکنیم و درباره آنها توضیحاتی خواهیم داد.

آنالیز چند نکته برای انتخاب برترین باتری یو پی اس برای خودتان

ابتدا برای دانش بیشتر به تفاوت باتری یو پی اس با باتری ماشین میپردازیم.

تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو این است که در باتری ماشین به دلیل جریان لحظه ای و ناگهانی که در زمان استارت اتومبیل از باتری کشیده می شود، این نوع باتری باید توانایی فراوری جریان زیاد در مدت کوتاهی را داشته باشد.

به همین دلیل دارای تعداد صفحات زیادتر و اندازه الکترولیز زیادی میباشد به طوری که داخل باتری پر از محلول اسید سولفوریک است زیرا که توانایی تامین جریان لحظه ای لازم را داشته باشد و در زمان کوتاهتری باید باتری مجدد شارژ نمایند تا آماده استارت احتمالی دیگر را داشته باشد.

از تفاوت های دیگراین است که سیکل شارژو دشارژ باتری اتومبیل با باتریهای یو پی اس یا همان باتری سیلد لید اسید بسیار متفاوت می باشد، شارژرهای موجود در یو پی اس برای باتری های سیلد لید اسید طراحی شده و دقیقا با سیکل شارژ و دشارژ باتری یو پی اس تنظیم بوده و به اندازه متناسب باتری سیلد لید اسید را شارژ می نماید.

همانطور که مطالعه کردید به دلیل متفاوت بودن نوع سیکل جریان دهی دستگاه شارژر یو پی اس با باتری خودرو توصیه نمی شود که باتری ماشین به دستگاه یو پی اس متصل شود، چرا که زمان برق دهی باتری یو پی اس و طول عمر مفید باتری به شدت کمتر می شود.

دلیل دیگری که توصیه نمی شود از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده شود وکیوم نبودن این نوع باتری ها می باشد.

به این دلیل که عدم انطباق سیکل شارژ و دشارژ باتری با شارژر دستگاه یو پی اس امکان بالارفتن دمای باتری می باشد .در این صورت گاز و بخارهای داخل باتری و در برخی مواقع مایع داخل باتری به بیرون نشت میدهد که این گاز برای فضاهای بسته نامناسب و بسیارخطرناک می باشد.

باتری یو پی اس چیست؟

Uninterruptible Power Supply یا به عبارتی مختصرتر یو پی اس UPS، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. یک منبع تغذیه الکترونیکی میباشد که کارعمده آن، تامین توان مورد احتیاج بار مصرفی بدون وقفه است. به عبارت دیگر UPSبه عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری ، برق مورد احتیاج تجهیزات مصرف نماینده را تامین می نماید.

سیستم یو پی اس بین برق شهری و دستگاه مصرف نماینده قرار میگیرد که علاوه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف نماینده می شود .

کاربرد های باتری یو پی اس

  • جلوگیری از ایجاد نویز بر روی برق شهری
  • جلوگیری از آسیب های مختلف در زمان قطعی برق
  • جلوگیری از قطع شدن برق دستگاه های متصل به خود
  • محافظت از دستگاه ها در زمان بالا و پایین شدن فرکانس های برق شهری

اشاره نمود. باتری های یو پی اس به صورت کلی از قطع شدن برق دستگاه های متصل به خود جلوگیری میکند و همین امر سبب می شود تا این دستگاه ها صدمه نبییند. دستگاه هایی مانند:

  • لوازم پزشکی و بیمارستانی
  • محافظت از داده های الکترونیکی
  • محافظت از رایانه ها
  • تجهیزات مخابراتی

باتری های یو پی اس از انواع باتری شارژی نیست و انرژی مورد احتیاج خود را در زمان متصل نبودن دستگاه ها به آن، به وسیله برق شهری تامین مینمایند و شارژ می شوند تا در زمان قطعی برق بتوانند به تامین انرژی دستگاه های متصل یاری نمایند.

باتری های یو پی اس دارای چهار نوع:

  • اسید-سرب
  • نیکل کادمیم
  • لیتیوم یون
  • سیلور آلکالاین

می باشند این باتری ها دارای ساختار متفاوتی هستند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد.

تفاوت باتری های قلمی شارژی با باتری های یو پی اس

هر دو باتری بسیار کاربردی و در جایگاه خود بسیار مهم می باشند اما باید دانست که هر دو نوع این باتری ها قابلیت شارژ شدن را دارند اما از لحاظ ابعادی و کاربردی و همینطور ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند.

باتری های یو پی اس در ابعاد بزرگتر و بعلاوه برای دستگاه هایی که احتیاج به جریان برق بالا دارند مورد استفاده قرار میگیرد و همینطور از کاربرد های اصلی آن جلوگیری از قطعی برق دستگاه های متصل به خود می باشد اما باتری های قلمی شارژی با توجه به اینکه در نوع شارژی بودن با یوپی اس مشترک هستند.

اما کاربردشان بسیار محدود تر و کوچکتر می باشد مانند استفاده در ماشین حساب ها و چراغ قوه ها.

زیرا که جریان انرزی کمتری را میتوانند در خود نگه دارند و ولتاژ بالا برای آنها به نسبت یو پی اس نیست و همین امر کاربردشان را محدود تر می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1844

به "آنالیز چند نکته برای انتخاب برترین باتری یو پی اس برای خودتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز چند نکته برای انتخاب برترین باتری یو پی اس برای خودتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید