کشف یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های دنیای باستان در کرمانشاه ، صحنه پیروزی ایدین سین در نقش برجسته منحصربفرد کرمانشاه

به گزارش مجله تور مالزی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های دنیای باستان در ارتفاعات شهرستان ثلاث باباجانی با قدمت حدود چهار هزار سال کشف شد.

کشف یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های دنیای باستان در کرمانشاه ، صحنه پیروزی ایدین سین در نقش برجسته منحصربفرد کرمانشاه

خبرنگاران: امید قادری با بیان این خبر اضافه نمود: به تازگی 2 نقش برجسته در منطقه ازگله کشف شده که یکی از آنها احتمالا صحنه پیروزی ایدین سین حاکم دولت سیموروم را نشان می دهد.

او ادامه داد: موقعیت قرارگیری این نقوش و سایر نقش برجسته های پیشتر شناسایی شده در استان کرمانشاه و کردستان عراق مدارکی از قدیمی ترین مرز سیاسی دنیای باستان در سرزمین زاگرس و در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد را نشان می دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: نقوش برجسته کشف شده جدید به دلیل قرارگیری در منطقه صعب العبور و واقع شدن در میان نیزارها باعث شده تا به امروز از چشم دور بماند.

قادری افزود: براساس منابع تاریخی درگیری های فراوانی بین فرمانروایان بین النهرینی با ساکنان زاگرس نظیر لولوبی ها، گوتی ها، کاسی ها و مادها در این منطقه روی داده است.

وی با بیان اینکه این اثر نقش پیروزی شاهی را نمایش می دهد که اسیری به زیر پای وی افتاده و آن شخص در حال التماس کردن نشان داده شده است به ایرنا گفت: در یکی از نقوش برجسته نمادهای مذهبی رایج در بین النهرین حجاری نموده اند. متاسفانه قسمتی از نقش در اثر زلزله سال 96 دچار ریزش شده ولی قابل مرمت و ساماندهی است.

قادری ادامه داد: نقوش تقریبا مشابهی از این پادشاه قبلا در داخل سرزمین عراق و استان کرمانشاه با کتیبه شناسایی شده از همین رو با توجه به نظر کارشناسان این نقش می تواند متعلق به زمان همان پادشاه یعنی ایدین سین باشد.

وی گفت: نقش مذکور توسط یکی از کارشناسان باستان شناس این اداره کل و با همراهی یکی از افراد محلی و بومی منطقه شناسایی و معرفی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: این اداره کل درصدد ثبت ملی و اجرای برنامه ای مرمتی و حفاظتی است که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری برنامه های خاصی را مدون کند.

منبع: چمدان
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 327

به "کشف یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های دنیای باستان در کرمانشاه ، صحنه پیروزی ایدین سین در نقش برجسته منحصربفرد کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های دنیای باستان در کرمانشاه ، صحنه پیروزی ایدین سین در نقش برجسته منحصربفرد کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید