یک جهان آرامش و سکوت

به گزارش مجله تور مالزی، زینب زینال زاده ـ خبرنگار: مدتی پیش بود که آماری از سوی شهرداری تهران درباره میزان حس تعلق شهروندان به مناطق و محل زندگی شان منتشر شد که نشان دهنده کیفیت زندگی شهروندان در کلانشهر تهران است و نتایج آن می تواند در اجرای برنامه های آینده به مدیران یاری کند.

یک جهان آرامش و سکوت

احساس تعلق به محله، امکانات و خدمات محله، بهداشت و محیط زیست محله، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی، معیارهای این نظرسنجی در تهران بوده است که ساکنان منطقه 6، در این آمار سکوی نخست را از آن خود کردند. این موضوع بهانه ای شد تا سراغ ساکنان این منطقه برویم و درباره سبب حس تعلقشان به این منطقه گفت وگو کنیم. نکته جالب در این بود که ساکنان یک صدا می گفتند: اینجا سکوت و آرامش حاکم است.

یوسف آباد، از محله ها قدیمی منطقه و حتی تهران است. محله ای که اکنون بیش از 53 هزار نفر جمعیت دارد و به گفته مرتضی امیری از محله های با اصالت شهر تهران محسوب می گردد. او که بیش از 50 سال در این محله زندگی می نماید، می گوید: در گذشته اینجا باغ های زیادی وجود داشت و از زیباترین گردشگاه های تهران محسوب می شد. این روزها شاید خبری از باغ و درختان سربه فلک کشیده نباشد، اما محله همچنان آرام و دنج است و همسایه ها در این محله در آرامش زندگی می نمایند.

محله ساعی به واسطه بوستان ساعی در میان پایتخت نشینان شناخته شده است. محله ای که بخش شرقی آن تجاری و اداری و بخش غربی دارای بافت مسکونی است. درختان بوستان ساعی موجب تلطیف هوای محله شده اند. اکرم میرزایی از ساکنان قدیمی محله می گوید: در گذشته آرامش بیشتری در محله وجود داشت و به واسطه ساخت و سازها و ورود بعضی از افراد غریبه، کمی شلوغ شده اما زندگی در آن همچنان حس خوبی دارد و از بودن در این محله لذت می برم. هر چند در این محله مراکز تجاری، اداری، درمانی و حتی مراکز خرید وجود دارد که همگی موجب تردد بیشتر شهروندان در آن می گردد اما به گفته بیشتر اهالی، ساعی هنوز هم چون گذشته محله قدیمی های تهران است و بیشتر خانواده های اصیل در آن زندگی می نمایند.

شهرک والفجر از محله های جدید منطقه است که آپارتمان های سفید در آن قد کشیده اند. شاید اینجا تنها شهرکی در تهران است که همه چیز از تفکیک زباله گرفته تا احترام به قوانین هدایت و رانندگی و حتی رعایت حقوق شهروندی، در آن رعایت می گردد. امید محبی که 20 سال است در این شهرک زندگی می نماید، می گوید: همه اهالی مانند اعضای یک خانواده با عشق کنار هم زندگی می نمایند. اینجا نمونه شهرکی مدرن است که می توان از آن در کلانشهرهای دیگر الگوبرداری کرد.

سیامک سمنانی نژاد از معتمدان و اهالی قدیمی محله امیرآباد است. او درباره محل سکونتش می گوید: این محله قدمت زیادی دارد و به سبب وجود تأسیسات و مراکز آموزشی مربوط به انرژی اتمی، مورد توجه مردم و مسئولان بوده و هست. مدیریت شهری نیز توجه خاصی به این محله دارد و مردم هم در حد توان کوشش می نمایند با مشارکت و همکاری، مسائل را حل و فصل نمایند. ارتباط خوب اهالی و صمیمیتی که بین ساکنان وجود دارد سبب شده تا کمتر کسی تمایل به کوچ از محله داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 363

به "یک جهان آرامش و سکوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک جهان آرامش و سکوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید