11 ترفند جلوگیری از سر رفتن شیر ، چرا شیر سرو می رود؟

به گزارش مجله تور مالزی، چطور از سر رفتن شیر جلوگیری کنیم؟ سر رفتن شیر یکی از اتفاقات شایعی است که بیشتر افراد در هنگام جوشاندن شیر، آن را تجربه نموده اند. هر چقدر هم که حواستان جمع باشد، ممکن است یک لحظه غفلت باعث سر ریز شدن شیر به محض جوشیدن گردد و حسابی شما را آشفته کند. علاوه بر اینکه مقداری از شیر دور ریخته می گردد، تمیز کردن ظرف و گاز هم کار سختی است. اما چیکار کنیم شیر سر نره؟ ما در این مقاله از در ، چند ترفند به عنوان راه های جلوگیری از سر رفتن شیر را به شما آموزش می دهیم و علت سر ریز شدن شیر را به شما می گوییم. بعلاوه به شما می گوییم شیر را چند دقیقه بجوشانید.

11 ترفند جلوگیری از سر رفتن شیر ، چرا شیر سرو می رود؟

چرا شیر سر می رود؟

به طور کلی، ترکیب شیر گاو از 85-88٪ آب، 4.5-5.5٪ لاکتوز (کربوهیدرات)، 3-4٪ چربی، 3-4٪ پروتئین و 0.5-1٪ مواد معدنی تشکیل شده است. زمانی که شیر را گرم می کنید، اجزای تشکیل دهنده شیر، جدا شده و بعضی از عناصر مانند چربی سبک تر، شناور می شوند. پس از مدتی غشایی مثل فوم، روی سطح ایجاد می گردد.

هنگامی که شیر آغاز به جوشیدن می نماید، آب موجود در آن به بخار تبدیل می گردد اما به خاطر وجود فوم یا لایه چربی و حباب روی سطح، حباب های آب نمی توانند از لایه فومی خارج شوند. در نتیجه فشار بخار زیر لایه به طور ناگهانی افزایش پیدا می نماید و حباب های بخار آب در زمان بالا رفتن، باعث سرریز شدن شیر می گردد.

علت اینکه آب سر نمی رود این است که روی سطح آب در حال جوش، چنین لایه ای تشکیل نمی گردد و بخار آب بدون هیچ مقاومتی خارج می گردد. بنابراین آب، موقع جوشیدن سرریز نمی گردد.

راه های جلوگیری از سرریز شدن شیر

سر ریز شدن شیر، واقعا ناخوشایند است، چون علاوه بر اینکه دیواره های بیرونی قابلمه کثیف می گردد و اگر به سرعت وارد عمل نشوید، می سوزد، اجاق گاز یا مایکروویو که شیر را در آن می جوشانید هم کثیف می گردد. تمیز کردن شیرهای ریخته شده و سوخته یا سفت شده، حسابی می تواند آزاردهنده باشد. اما چیکار کنیم شیر سر نره؟ برترین کار یاد گرفتن ترفندهایی برای جلوگیری از سر رفتن شیر است. در ادامه این ترفندها را دنبال کنید.

1- لبه های قابلمه را کره بمالید

یکی از راه های جلوگیری از سر رفتن شیر این است که از کره برای چرب کردن لبه های قابلمه بهره ببرید. برای این کار، یک قالب کره را از سمت لبه به سمت داخل به میزان حداقل 2 سانتی متر کره مال کنید. این ترفند به شما یاری می نماید که اگر شیر جوشید، به حد فاصل قسمت کره مال شده که رسید، پایین برود. فقط مراقب باشید که کره را در حدی بهره ببرید که کناره ها کمی چرب شوند، احتیاجی به زیاده روی در کره مالی دیواره بالایی قابلمه نیست.

و را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای می توانید بخرید

2- روی کف شیر، آب بپاشید

گاهی اوقات، حتی بعد از اینکه شعله زیر قابلمه را کم می کنید، ممکن است شیر سر ریز گردد. برترین راه برای جلوگیری از سر رفتن شیر، پاشیدن چند قطره آب روی کف یا فوم بالای سطح شیر است.

برای این کار به محض اینکه روی کف شیر، آب بپاشید، شیر در حال جوش در ظرف یا قابلمه پایین می رود. البته در آبپاشی زیاده روی نکنید، فقط چند قطره آب روی کف بریزید. اگر می خواهید شیرتان را برای مدت بیشتری با شعله کم بجوشانید، می توانید از این ترفند بهره ببرید.

3- روی قابلمه درپوش مشبک بگذارید

اگر تا حالا نام اسپیل استاپر (spill stopper) را شنیده باشید، می دانید که بسیار وسیله خوب و پر کاربردی برای شیر یا غذاهایی است که احتمال سر رفتن آنها وجود دارد. این وسیله یک درپوش سیلیکونی است که روی قابلمه فیکس یا ثابت می گردد. وقتی شیر سر برود، محتوای داخل قابلمه، از قسمت مرکزی آن، در اسپیل استاپر می ریزد و دیگر روی گاز یا دیواره قابلمه سر ریز نمی گردد. اما اگر این وسیله را نتوانستید در بازار پیدا کنید، می توانید از درپوش های مشبک و توری بهره ببرید و روی قابلمه بگذارید.

4- قاشق چوبی در قابلمه شیر قرار دهید

از آن جایی که شیر از قسمت مرکزی قابلمه آغاز به جوشیدن و بالا آمدن می نماید، اگر یک قاشق چوبی بلند را به صورت عمودی در ظرف شیر بگذارید، وقتی شیر جوش آمد، حباب ها به دسته قاشق برخورد می نمایند و می ترکند.

در مجموع برای جلوگیری از سر رفتن شیر، استفاده از قاشق چوبی خیلی یاری نماینده است. البته باید در این مواقع، مراقب شعله زیر قابلمه هم باشید چون اگر بیش از 1 ساعت از زمان جوشیدن شیر بگذرد، ممکن است چندان برای خواباندن حباب ها به خوبی عمل نکند.

5- روی قابلمه درپوش چینی یا شیشه ای بگذارید

درپوش های چینی یا شیشه ای مقاوم می توانند از سر ریز شیر و ریختن آنها روی گاز خودداری نمایند. در این صورت، شیر بر اثر جوشیدن، حجم بیشتری می گیرد و به ظرف یا درپوش برخورد می نماید. شما فرصت پیدا می کنید که خیلی سریع شعله زیر قابلمه را کم نموده و از سرریز شدن شیر از لبه ها و درزهایی که بین ظرف و دهانه قابلمه وجود دارد، جلوگیری کنید.

6- یک قاشق چوبی روی دهانه قابلمه بگذارید

یک روش جالب دیگر برای جلوگیری از سر رفتن شیر این است که یک ملاقه چوبی را به صورت افقی روی دهانه قابلمه قرار دهید. طوری که اگر شیر بالا بیاید به دسته ملاقه یا قاشق، برخورد کند. این کار هم یک روش موثر برای نریختن فوم شیر از قابلمه یا سرریز نشدن آن است. بد نیست بدانید قاشق های هم موسوم به قاشق ضد سر ریز شیر در بازار موجود هستند که برای همین کار طراحی شده اند.

7- قاشق چوبی را چرب کنید

چرب کردن قاشق چوبی و قرار دادن آن در مرکز قابلمه ای که شیر در آن می جوشد، یک روش ترکیبی برای جلوگیری از سر رفتن شیر است. در این صورت حتی می توانید لبه های قابلمه را هم کمی چرب کنید تا خیالتان بابت سر نرفتن شیر، جمع باشد.

8- مراقب دمای زیر شیر باشید

هر چه شعله گاز را بیشتر بالا ببرید، شاید به زودتر جوشیدن آن یاری کند ولی کم کردن شعله می تواند به گرم شدن ملایم شیر به طور یکنواخت یاری کند و سر رفتن آن را به تاخیر بیندازد.

9- میزان ظرف جوشاندن شیر باید متناسب باشد

درست است که سر رفتن شیر یک موضوع طبیعی است ولی اگر ظرفی که شیر را در آن می جوشانید، کوچک باشد و شیر به میزان کافی فضا برای بالا آمدن و حجیم شدن نداشته باشد، به محض اینکه جوش بیاید و کف یا فوم روی آن ایجاد گردد، سر ریز می نماید و شما فرصت کافی برای اقدام ندارید. بهتر است ظرفی که شیر را در آن می جوشانید به میزان ای باشد که نصف یا 1/3 فضای آن خالی باشد.

10- از نعلبکی چینی بهره ببرید

برای جلوگیری از سر رفتن شیر با نعلبکی کافی است ابتدا یک قابلمه را برای جوشاندن شیر انتخاب کنید. کف قابلمه را یک نعلبکی بگذارید و شیر را در قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید تا شیر داخل آن آغاز به جوشیدن کند. با این کار، شیر بعد از جوشیدن سر ریز نمی گردد.

11- از روش دیگ دوبل بهره ببرید

معمولا این روش برای یا ذوب کردن یا حرارت دادن موادی مثل شکلات، خامه و … به کار می رود. در این روش، حرارت به صورت غیر مستقیم به ماده برخورد می نماید و این حرارت را می توانید به قدری ادامه بدهید که مایع آغاز به جوشیدن کند. برای تکنیک دیگ دوبل برای شیر، در یک قابلمه بزرگ تا نصف ظرفیت قابلمه، آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب آغاز به جوشیدن کند.

سپس شیر را در یک قابلمه دیگر بریزید که میزان آن، کوچک تر از قابلمه ای است که در آن آب ریخته اید. آب که جوش آمد، قابلمه شیر را در قابلمه آب بگذارید. اجازه دهید شیر داخل قابلمه با دمای آب جوش، بجوشد.

در این روش چون شیر به صورت غیر مستقیم حرارت می بیند، زمان جوشاندن شیر طولانی تر خواهد بود ولی شیر سر نمی رود و اگر هم برود، در قابلمه زیری که در آن آب وجود دارد، سر ریز می گردد. بنابراین با خیال راحت می توانید به کارهای دیگر برسید ولی مراقب باشید که شیر زیادی نجوشد.

بیشتر بخوانید:

دمای مناسب برای جوشاندن شیر چند درجه است؟

شیرهای محلی برای قابل استفاده شدن، باید جوشانده شوند. دمای مناسب برای جوشاندن شیر باید حداقل 70 درجه سانتی گراد تا حداکثر 85 درجه سانتی گراد (160 تا 185 درجه فارنهایت) باشد. در این محدوده دمایی، باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر در شیر، کشته می شوند، در حالی که شیر نمی سوزد و طعم آن تغییر نمی نماید.

شیر را چقدر بجوشانیم؟

شیر برای جوشاندن به 10 تا 20 دقیقه زمان احتیاج دارد. البته این زمان بستگی به غلظت شیر و ظرفی دارد که شیر را در آن می جوشانید. علاوه بر این، شعله ای که شیر را روی آن قرار می دهید تا بجوشد، مهم است. هر چه شیر روی دمای متعادل تری بجوشد و عمل میکروب کشی آن انجام گردد، احتمال سر رفتن شیر کمتر است. باید شیر را به صورت هماهنگ در دمای جوش نگه دارید تا باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها از بین بروند.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول درباره سر رفتن شیر و پیشگیری از آن

شیر در چه دمایی جوش می آید؟

دمای جوش شیر و آب تا حد زیادی به هم شبیه و نزدیک است. آب در دمای 100 درجه و شیر در دمای 95 درجه سانتی گراد جوش می آیند.

علت سر رفتن شیر چیست؟

روی شیر بعد از جوش آمدن، لایه چربی می بندد و حباب های آب زیر آن محبوس می شوند. بنابراین فشار در قسمت زیری زیاد می گردد و به لایه رویی فشار آورده و باعث سر ریز شدن شیر می گردد.

منبع:

محصولات مرتبط

شیر بطری شیشه ای سنتی 1 لیتری پاک

39,900 تومان 44,500 تومان 10% تخفیف

شیر کم چرب استریلیزه 200 سی سی دومینو

7,500 تومان 10,000 تومان 25% تخفیف

شیرنایلون 1.2درصدچربی 800گرم پگاه

13,700 تومان 15,000 تومان 9% تخفیف

کره 100 گرمی پگاه

28,900 تومان 33,000 تومان 12% تخفیف

کره گیاهی 50 گرم مهگل

4,871 تومان 4,910 تومان 1% تخفیف

کره 250 گرمی مهگل پلاس

34,900 تومان 49,900 تومان 30% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 30 خرداد 1403 بروزرسانی: 30 خرداد 1403 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2264

به "11 ترفند جلوگیری از سر رفتن شیر ، چرا شیر سرو می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 ترفند جلوگیری از سر رفتن شیر ، چرا شیر سرو می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید