آتش بس یکطرفه دولت فدرال اتیوپی در تیگرای

به گزارش مجله تور مالزی، گروه دنیا، دولت فدرال اتیوپی با اعلام آتش بس یکطرفه در منطقه مورد مناقشه تیگرای، پس از حدود 8 ماه جنگ بی امان با شورشیان جبهه آزادیبخش مردمی با ترک شهر مکله پایتخت این استان، راه را برای ورود شورشیان باز کرد.

آتش بس یکطرفه دولت فدرال اتیوپی در تیگرای

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

به گزارش فرانس 24، رسانه های رسمی اتیوپی شامگاه دوشنبه با انتشار بیانیه ای زمان آتش بس را از 28 ژوئن (7 تیر) گفتند. گفته می گردد این آتش بس تا خاتمه فصل برداشت محصول کشاورزان ادامه خواهد داشت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در پی این آتش بس، پس از تماس تلفنی با ابی احمد نخست وزیر اتیوپی، مذاکرات را امیدوارکننده خواند. در همین حال امریکا، ایرلند و انگلیس با ابراز نگرانی از شرایط این منطقه، خواهان تشکیل جلسه فوری سازمان ملل شدند. تاریخ برگزاری این نشست در حالی آدینه اعلام شده است که در طول 8 ماه گذشته، شورای امنیت حتی یک جلسه نیز با محور تیگرای نداشته است. به نوشته سایت تی آر تی ورلد، شورشیان جبهه آزادیبخش مردمی گرچه واکنشی به آتش بس نداشته است اما ادعا نموده اند با شکست کامل نیروهای دفاعی امریکا کنترل منطقه تیگرای را در دست گرفته اند. به نوشته رویترز، گتاجو ردا، سخنگوی جبهه آزادیبخش مردمی تیگرای گفت: نیروهای ما مواضع شرق و جنوب را تحت کنترل دارند.

نبرد تیگرای از نوامبر سال گذشته همزمان با دستور ابی احمد نخست وزیر اتیوپی و با اعزام نظامیان فدرال به استان تیگرای با هدف براندازی دولت جبهه آزادیبخش مردمی شروع شد اما این جنگ 8 ماهه که براساس اعلام سازمان ملل 350 هزار نفر را در آستانه قحطی قرار داد، نه تنها دستاوردی برای دولت نداشت که در نهایت با فرار نیروهای دولتی، مهمترین شهر آن به تصرف شورشیان درآمد. کارشناسان الجزیره بر این باورند تصمیم ابی احمد برای ایجاد فرصت احیای نیروهای دفاع ملی اتیوپی است که شرایط شان با یک هفته گذشته نیز بسیار متفاوت شده است. هیبا مورگان خبرنگار و تحلیلگر الجزیره گفت: فراموش نباید کرد که نخست وزیر اتیوپی 28 نوامبر سال گذشته، سه هفته پس از حمله به منطقه تیگرای گفت جنگ تا حدود زیادی به خاتمه رسیده و ثبات در دولت جدید برقرار خواهد بود.

اما کارشناسان معتقدند ورود نیروهای شورشی به تیگرای به معنای ناکام ماندن کوشش های ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی برای سامان بخشیدن شرایط منطقه تحت کنترل نیروهای فدرال است. در همین حال به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، یونیسف نیز با صدور بیانیه ای با محکوم کردن دولت فدرال اتیوپی گفت، نیروهای این کشور برخلاف قوانین بین المللی بشردوستانه و مصونیت های سازمان جهانی، تجهیزات ماهواره ای در دفتر یونیسف در تیگرای را هدف گرفته است.

براساس اعلام رسانه های داخلی اتیوپی، صبح دوشنبه پس از فرار نیروهای دولت فدرال و پلیس از شهر مهم مکله، در حالی که بسیاری از خیابان ها صحنه جشن و شادی طرفداران شورشی ها بود، شماری از بانک ها و خودروهای شخصی هدف حمله نهاده شد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1650

به "آتش بس یکطرفه دولت فدرال اتیوپی در تیگرای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش بس یکطرفه دولت فدرال اتیوپی در تیگرای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید