اردوغان: نه شرقی نه غربی معنایی برای آنکارا ندارد

به گزارش مجله تور مالزی، ئیس جمهوری ترکیه گفت که کشورش میخواهد تا تعداد دوستانش را افزایش دهد و منطقه را تبدیل به یک جزیره کوچک صلح کند.

اردوغان: نه شرقی نه غربی معنایی برای آنکارا ندارد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در سخنانی در هفتمین کنگره حزب عدالت و توسعه در آنکارا٬ گفت: ترکیه در دوره آینده مصمم است که با افزایش تعداد دوستان خود و حل و فصل خصومت ها، منطقه را به یک جزیره کوچک صلح تبدیل کند.

رئیس جمهوری ترکیه پس از ماه ها و حتی سال ها تنش، میخواهد تا با متحدان غربی و رقبای منطقه ای خود، مانند مصر، که روابط سردی داشته است، ارتباط بهتری برقرار کند.

وی در این سخنرانی گفت: ترکیه نمی تواند از غرب و از شرق روی برگرداند. ما معتقدیم که هیچ مسئله ای وجود ندارد که نتوانیم با کشورهایی که به منافع ملی ما احترام می گذارند حل و فصل کنیم.

روابط بین ترکیه و متحدان غربی او و همچنین کشورهای منطقه به دلیل اختلافات متعدد، به ویژه در خصوص تقسیم منابع انرژی در مدیترانه، مداخلات آنکارا در سوریه و لیبی و حمایت آنکارا از جنبش های ناشی از اسلام سیاسی، تیره شده است. لکن از ابتدای سال تا کنون، ترکیه برای کاهش تنش ها اقداماتی انجام داده است.

اردوغان همچنین اظهار کرد: ما به ایجاد روابط با تمامی کشورها، از آمریکا گرفته تا روسیه، از اتحادیه اروپا تا دنیا عرب، براساس منافع ترکیه و انتظارات مردم کشور ادامه می دهیم.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر تحقق چشم اندازهای 2023 و 2053 توضیح داد با مبنا قرار دادن این اهداف در حال ساخت ترکیه ای عظیم و توانمند هستیم.

وی توضیح داد: با مبنا قرار دادن اهداف 2023 در حال ساخت ترکیه ای عظیم و توانمند که در قرن 21 و پس از آن پایدار خواهد بود، هستیم.

اردوغان در ادامه اضافه کرد: معتقدیم که سیاست تنها به گذشته و امروز محدود نیست بلکه باید فردا، آینده و امید را در آغوش بگیرد.

وی متذکر شد: کسانی که کشور و ملت ما را در طول دو قرن اخیر با ایجاد اغتشاش و مسائل داخلی از تغییرات بنیادی دور نگه داشتند هنوز به این بازی ادامه می دهند اما این بار پیروز نخواهند شد چون دیگر با ترکیه ای قدرتمندتر و متفاوت تر روبرو هستند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد تمدنی که بشریت را با تضمین حق، انصاف و عدالت با رویکرد مدیریت دنیای گرد هم خواهد آورد، اطلاع داد.

وی گفت: امروز لیبی به لطف حمایت ترکیه می تواند به آینده امیدوارانه نگریسته و روندهای دموکراتیک را اجرا کند.

اردوغان همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: تا زمانی که اداره سوریه به معنای واقعی به دست مردم این کشور درآید به کوشش های خود و حمایت از مردم این کشور ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: بحث درباره یک قانون اساسی جدید و تدوین شده توسط غیرنظامیان یکی از الزامات تاریخ کشورمان و همچنین دنیا در حال تغییر است.

اردوغان با تاکید بر اینکه قصد داریم در اولین دوره سال آینده قانون اساسی جدید را به این مرحله برسانیم، گفت: متن قانون اساسی جدید در چارچوب جامع ترین توافق ممکن تدوین و قطعا به همه پرسی نیز گذاشته خواهد شد.

،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1497

به "اردوغان: نه شرقی نه غربی معنایی برای آنکارا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: نه شرقی نه غربی معنایی برای آنکارا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید