از علت تا درمان ریزش مو در بچه ها

به گزارش مجله تور مالزی، یکی از مواردی که ممکن است برای بچه ها اتفاق بیفتد، ریزش مو است. که باعث نگرانی بسیاری از والدین شده است و دنبال چرایی و همچنین راه درمان برای ریزش موی فرزندشان هستند. در این مقاله ما دلایل ریزش موی بچه ها و همچنین روش های درمان ریزش موی بچه ها را گردآوری نموده ایم با آگاهی بیشتر با ما همراه باشید

از علت تا درمان ریزش مو در بچه ها

ریزش مو در بچه ها

ریزش مو در بچه ها نسبت به بزرگسالان ممکن است الگوهای مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی، شایع ترین دلیل ریزش مو در بزرگسالان است؛ اما شایع ترین دلیل ریزش مو در بچه ها، عفونت های قارچی یا باکتریایی، تلوژن افلوویوم (ریزش مو مربوط به استرس) و آلوپسی اصطکاکی است. پزشکان می توانند بیشتر ریزش مو در بچه ها را درمان کنند.1

ریزش مو در بچه ها چقدر رایج است؟

به طور طبیعی، افزایش سن منجر به ریزش مو می گردد؛ اما ریزش مو در بچه ها می تواند منجر به نگرانی والدین گردد. ریزش مو در بچه ها غیر طبیعی نیست، اما ممکن است دلایل آن با دلیل طاسی بزرگسالان فرق داشته باشد. اغلب، بچه ها به دلیل اختلال در پوست سر موهای خود، دچار ریزش مو می شوند.

بسیاری از دلایل ریزش مو در بچه ها جدی یا خطرناک نیستند؛ اما ریزش مو می تواند منجر به بروز اختلالات عاطفی گردد و تأثیر روانی عمیقی روی بچه ها شما بگذارد. برای درمان ریزش مو در بچه ها بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.1

علائم ریزش مو در بچه ها چیست؟

1- وقتی موهای کودک خود را شانه یا برس میزنید تعداد زیادی از موها کنده میشوند.

2- روی بالشت و یا مکانی که کودک مشغول بازی کردن است تعداد زیادی مو دیده میگردد .

3- نبود مو به صورت تکه ای در قسمت های از پوست سر

4- هنگامی که کودک خود را نوازش میکنید و دست در لابلای موهایش میکنید تعداد زیادی مو در دستان شما می آید.2

دلایل ریختن موی کودک

چند دلیل احتمالی برای ریزش موی بچه ها وجود دارد که هر کدام علائم، علل و درمان های مخصوص به خودش را دارد. ابتدا لازم است بدانید برای بچه های کوچک داشتن نواحی کچل جدا از هم روی سر غیرمعمول نیست. کودک شما ممکن است به دلیل هر شب خوابیدن روی یک طرف سرش یا به دلیل مالیدن سرش به تشک، ناحیهٔ کچلی روی سرش پیدا کند.

همچنین اگر ریزش موی فرزندتان نتیجهٔ یک درمان پزشکی است. برای مثال، اثر جانبی دارو یا پرتودرمانی، احتمالاً پزشک قبلاً آن را توضیح داده است. برخی از انواع دیگر ریزش مو عبارت است از:

تینئا کاپیتیس یا همان کچلی قارچی
ناحیه های کچل جدا از هم به همراه پوسته های قرمز و خشک و گاهی اوقات نقاط سیاه در جایی که موها شکسته است، می تواند به معنای آن باشد که کودک یک عفونت قارچی مسری به نام تینئا کاپیتیس یا همان کچلی قارچی دارد که این مورد از شایع ترین علل ریزش مو در بچه هاست.
آلوپسی کششی
آسیب فیزیکی هم یک دلیل دیگر است. برای مثال در اثر سفت بستن موها در مدل دم اسبی یا موی بافته شده می تواند باعث ریزش مویی به نام آلوپسی کششی گردد.
اختلال موکنی
اگر کودک شما به شکل وسواسی موهایش را می کشد یا دور انگشتش می پیچاند، ممکن است تکه های نامنظمی از موهایش بریزد. این عارضه به نام اختلال موکنی شناخته می گردد.
آلوپسی آره آتا
اگر کودک شما نواحی صاف، گرد و کاملاً کچلی روی سرش داشته باشد، ممکن است آلوپسی آره آتا داشته باشد؛ عارضه ای که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و رشد مو را به شدت کاهش می دهد. این نوع از ریزش مو معمولاً در تکه های جدا از هم ظاهر می گردد، اما می تواند تمام موهای بدن را درگیر کند.
تلوژن افلوویوم
یک دلیل دیگر کم پشت شدن کل موهای سر، یعنی به جای ریزش مو در نواحی جدا از هم، عارضه ای به نام تلوژن افلوویوم است. اتفاقی که در این عارضه می افتد این است که مو یک مرحلهٔ رشد و یک مرحله استراحت دارد.

مرحلهٔ رشد حدود سه سال طول می کشد و مرحله استراحت حدود سه ماه، هرچند مرحلهٔ استراحت بین یک تا شش ماه هم طبیعی است. در طول مرحلهٔ استراحت، تا زمانی که موهای تازه شروع به درآمدن می کنند مو در فولیکول باقی می ماند.

عارضه های دیگر
برخی عارضه های پزشکی مانند کم کاری تیروئید یا هیپوفونکسیون هیپوفیز یا همان کم کاری غدهٔ هیپوفیز نیز می تواند باعث ریزش مو در تمام سر بچه ها گردد، هرچند این غیرمعمول است.3

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

ریزش مو در بچه ها می تواند علائم یک بیماری باشد، در شرایط زیر بهتر است برای تشخیص دلیل بیماری به پزشک مراجعه کنید:

ریزش ابرو و یا مژه در بچه ها

نقاط طاسی قابل مشاهده روی پوست سر

کودک دچار آسیب یا سوختگی پوست سر شده است.

کودک از خارش یا دردناک بودن پوست سر شکایت دارد.

کودک به طور قابل توجهی موهای خود را از دست می دهد.

کودک در پی بیماری یا هنگام مصرف داروی تازه دچار ریزش مو می گردد.1

روش های درمانی ریزش مو در بچه ها

- اگر ریزش مو در حد یکی دو تکه کوچک باشد و تکه ها به هم متصل نشده و ناحیه وسیعی را در برنگرفته باشند، به راحتی قابل درمان است اما در صورتی که این ریزش منتشر شده باشد و موهای ابرو و مژه و بدن را نیز درگیر کرده باشد، درمان به سختی انجام می گردد اما به طور کلی با درمان مناسب درصد بالایی از بیماران تمامی موهای از دست رفته خود را ظرف مدت یک سال باز می یابند. البته در برخی بیماران این بازگشت زودتر اتفاق می افتد. این بچه ها باید فقط و فقط تحت نظر متخصص پوست درمان شوند.

- برای درمان کچلی قارچی سر، معمولاً از داروهای خوراکی ضد قارچی و شامپوهای درمانی استفاده می گردد. بسته به صلاح دید پزشک داروهایی مانند گریزئوفولوین، تربینافین، ایتراکونازول یا فلوکونازول به مدت 4 تا 6 هفته برای بیمار تجویز می گردد. شامپوهای درمانی نیز باید دو بار در هفته و به مدت 4 تا 8 هفته مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از این شامپوها عبارت اند از: کتوکنازول، پیریتیون روی و سلنیوم سولفید

- اگر ریزش مو به خاطر استرس است نباید کودک را شماتت و سرزنش کنید بلکه در پی دلیل استرس و رفع آن باشید

- اگر علل ریزش موی فرزندتان سندرم آناژن هست تنها از طریق پزشک متخصص و استفاده از داروهای مخصوص انجام می گردد. اما به طور کلی نگران کننده نیست و درمان کامل اتفاق می افتد.

- بیماری عفونت قارچی با یک داروی ضد قارچ به مدت هشت هفته به علاوه شامپوی مخصوص قابل درمان است. این شامپو دو تا سه بار در هفته باید استفاده گردد. این بیماری متاسفانه مسری است، بنابراین کودک بدون درمان نمی تواند به مدرسه یا مهدکودک وارد گردد. اگر کودک به مدرسه می رود و البته تحت درمان دارویی قرار گرفته است، نیازی به ممانعت از ورود او به مدرسه نیست.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.beytoote.com

3.www.madarsho.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1822

به "از علت تا درمان ریزش مو در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علت تا درمان ریزش مو در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید