بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه دنیا کدامند؟

به گزارش مجله تور مالزی، آیا تا به حال به این فکر نموده اید قهوه ای که هر روز می نوشید از کجا تهیه می گردد؟

بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه دنیا کدامند؟

به گزارش، بیش از یک میلیون نفر شب و روز کوشش می نمایند تا بهترین دانه های قهوه را تهیه نمایند. قهوه به راحتی در هر خاکی نمی تواند پرورش داده شود و نیازمند خاک، شرایط اقلیمی و دمای مناسب است.

انواع قهوه با استفاده از دانه های قهوه تهیه می شوند و قهوه دومین نوشیدنی محبوب دنیا پس از چای است و دومین کالای پرمبادله در جامعه بازرگانی به شمار می رود.

تردیدی وجود ندارد که در شیوه های فرآوری قهوه در 10 تا 20 سال گذشته پیشرفتهایی حاصل شده است و طعم ها و انواع قهوه که اکنون موجود هستند، می تواند هر شخصی را سردرگم کند. دو نوع قهوه معروف، روبوستا و عربیکا هستند. بر مبنای گزارش وب سایت ورلد اطلس، در حال حاضر 75 کشور در فراوری قهوه فعالیت دارند که بزرگترین کشورهای فراورینماینده عبارتند از:

برزیل بزرگترین فراورینماینده قهوه در دنیا است و بیش از 150 سال است که این صندلی را حفظ نموده است. این کشور در سال 2016 حدود دو میلیون و 595 هزار تن قهوه فراوری کرد که 76 درصد آن از نوع عربیکا و 26 درصد روبوستا است و بزرگترین منطقه تحت کشت قهوه را در دنیا دارد و عمده فراوری این کشور در سائوپائولو، پارانا، میناس گریس و سایر ایالتهای جنوب شرقی متمرکز شده که دما و شرایط اقلیمی مطلوبی برای فراوری قهوه دارند. برزیل همچنین شیوه های مختلفی را برای فرآوری قهوه بکار گرفته است به عنوان نمونه، میوه ها زیر آفتاب خشک می شوند و دیگر نیازی به فرآیند شست و شو نیست. این کشور در سال 2011 بزرگترین فراورینماینده قهوه سبز در دنیا بود و همچنان بدون رقیب مانده است.

اکثر دوستداران قهوه با قهوه ویتنام آشنا هستند که با ترکیب قهوه با شیر شیرین تهیه می شود. ویتنام در سال 1975 تنها 6000 تن فراوری داشت در حالی که فراوری این کشور در سال 2016 به یک میلیون و 650 هزار تن رسید. این افزایش فراوری، ویتنام را دومین فراورینماینده بزرگ قهوه در دنیا ساخته است.

اگر عاشق قهوه باشید احتمالا نام قهوه کلمبیا به گوشتان خورده است. این کشور بزرگترین فراورینماینده دانه عربیکا در دنیا است که گفته می شود قدمت آن به سال 1790 برمی شود. دما و اقلیم خاصی برای فراوری قهوه مناسب است و پس از سال 2010 کلمبیا شاهد تغییرات چشمگیری در آب و هوا بود که روی فراوری قهوه تاثیر گذاشت. همچنین در طعمهای استاندارد قهوه ای که در این کشور پرورش داده می شود، تغییر قابل توجهی صورت گرفت. فراوری قهوه کلمبیا در سال 2016 به حدود 810 هزار تن رسید.

اندونزی چهارمین فراورینماینده بزرگ قهوه در دنیا است و اگرچه در فراوری قهوه رتبه بالایی نداشته است اما در سال 2016 به میزان 660 هزار تن فراوری داشته است. همچنین موقعیت جغرافیایی این کشور که نزدیک خط استوا قرار گرفته است، برای فراوری قهوه مناسب است. اندونزی در واقع مناطق کوهستانی زیادی دارد که که برای فراوری قهوه مناسب ترین هستند. قهوه از سوی استعمارگران هلندی به اندونزی آورده شد و فراوری آن حتی پس از انتها دوره استعمار ادامه یافت زیرا شرایط اقلیمی این کشور برای فراوری قهوه بسیار مناسب بود. در حال حاضر 85 درصد از فراوری اندونزی صادر می شود.

اتیوپی قهوه معروف عربیکا را پرورش می دهد که در سراسر دنیا پرطرفدار است. این کشور فراوری بالایی دارد که در سال 2016 به 384 هزار تن رسید. اتیوپی بیش از 1100 سال است که قهوه فراوری می نماید و منشا اصلی قهوه عربیکا است که محبوب میلیونها نفر است. 28 درصد از صادرات سالانه اتیوپی قهوه است و 16 میلیون اتیوپیایی در این بخش مشغول به کار هستند. انواع خاصی از دانه های قهوه مانند لیمو، حرار و سیدامو وجود دارد که تنها در اتیوپی پرورش داده می شوند. تمامی حقوق و مالکیت نیز تحت نام دولت اتیوپی است.

هندوراس شرایط اقلیمی مناسبی برای فراوری قهوه دارد و یکی از بهترین فراورینمایندگان قهوه ارگانیک در دنیا است. اگرچه فراوری این کشور شروع آهسته ای در حدود قرن نوزدهم داشت اما به زودی و ظرف چند دهه پیروز شد در میان بزرگترین کشورهای فراورینماینده قهوه دنیا جای بگیرد. هندوراس در سال 2011 بزرگترین فراورینماینده قهوه آمریکای مرکزی شد. با این حال فراوری این کشور که در سال 2016 به 348 هزار تن رسید، عمدتا به مصرف داخلی می رسد.

هند یک کشور زراعی بزرگ است که هزاران محصول مختلفی در آن کشت می شود و قهوه را نیز دربرمی گیرد. قهوه عمدتا در مناطق جنوبی هند و در فصل زمستان که آب و هوای مناسبی برای این محصول دارد، فراوری می شود. فراوری سالانه قهوه در هند به حدود 348 هزار تن رسیده است و قهوه توسط پرورش دهندگان کوچک و بزرگ فراوری می شود. قهوه و چای به یک اندازه در هند محبوبیت دارد و 80 درصد آنها صادر می شوند.

ارزآورترین صادرات اوگاندا قهوه است که توسط اتیوپیایی ها به این کشور معرفی گردید و شمار زیادی از مردم اوگاندا در کسب و کار قهوه به فعالیت مشغول هستند. قهوه عمدتا در مناطق جنوبی اوگاندا فراوری می شود که شامل هر دو نوع عربیکا و روبوستا است. با این حال مردم اوگاندا با مسائل امنیتی صادراتی خاصی روبرو هستند که به کاهش مجموع صادرات منتهی شده است. آخرین آمار فراوری این کشور حدود 288 هزار تن در سال 2016 بوده است.

این کشور دانه های قهوه مرغوب عربیکا را نزدیک منطقه ساحلی گواتمالا فراوری می نماید. مکزیک در سال 2012 با فراوری 252 هزار تن قهوه، هفتمین فراورینماینده بزرگ دنیا بود و در سال 2016 فراوریش به 234 هزار تن رسید. قهوه در اواخر قرن هجدهم از آنتیل به مکزیک آورده شد و فراوریش به سرعت رشد کرد و فراوری بالا و صادرات در دهه 1870 محقق نشد. قهوه در دهه 1980 به ارزشمندترین محصول این کشور تبدیل شد و همچنان باقی مانده است. در حال حاضر مکزیک بزرگترین واردنماینده قهوه در دنیا است.

گواتمالا کشور کوچکی است که صندلی بالایی در صنعت قهوه دارد. فراوری قهوه در گواتمالا در سال 1850 شروع شد و هرگز متوقف نشده است. فراوری این کشور در سال 2016 به 204 هزار تن بالغ شد.

منبع:ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 308

به "بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه دنیا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه دنیا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید