ترس از ادّعای تقلب در انتخابات آمریکا توسط ترامپ، دنیا برای یک انتخابات پرچالش آماده باشد، سناریو شیفت آبی در پیش است؟

به گزارش مجله تور مالزی، فایننشنال تایمز انگلیس گزارش گروه که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بذر بی اعتمادی به مشروعیت نظام انتخاباتی آمریکا را کاشت و او اخیراً در توئیتی نوشت که این دوره فاسدترین انتخابات در تاریخ آمریکا برگزار می گردد.

ترس از ادّعای تقلب در انتخابات آمریکا توسط ترامپ، دنیا برای یک انتخابات پرچالش آماده باشد، سناریو شیفت آبی در پیش است؟

گروه سیاسی خبرنگاران؛ وبگاه خبری وابسته به روزنامه فایننشنال تایمز انگلیس (Financial Times) یکی از قدیمی ترین و مهم ترین روزنامه های سیاسی-اقتصادی دنیا در گزارشی با عنوان دنیا باید برای انتخاباتی بحث برانگیز در آمریکا آماده باشد نوشت: باید برای نتیجه مورد مناقشه احتمالی در مهم ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده بود. آمریکایی ها باید با عبرت گیری از هرج ومرج انتخابات مورد مناقشه سال 2000، موضعی هماهنگ داشته باشند. با توجه به رصد بین المللی اتخابات، باید تا زمانیکه نظام بسیار پیچیده و غیرمتمرکز انتخابات در آمریکا نتیجه نهایی را معین می نماید، با خونسردی صبر نمایند. در سال 2000؛ رئیس جمهور آلمان در ابتدا به نامزد انتخابات یعنی جرج دبلیو. بوش تبریک گفت. سپس تبریک خود را پس گرفت. پنج هفته طول کشید و دادگاه عالی آمریکا بین بوش و ال گور حکم شد.

موقعیت کنونی بدتر از سال 2000 است. بیش از نیمی از رای دهندگان به دلیل پاندمی کرونا درنظر دارند که به صورت پستی رای دهند. حتی اگر در ایالات متحده جوّی آرام حاکم باشد، همین موضوع، اوضاع را سخت می نماید. اکنون شرایط رسانه ای و سیاسی آمریکا به شدت دوقطبی شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با عصبانیت بذر بی اعتمادی به مشروعیت نظام انتخاباتی کالج الکترال و بالاخص رای گیری پستی را کاشت. وی اخیراً در توئیتی نوشت: این دوره فاسدترین انتخابات در تاریخ آمریکا است!

آمریکا در عرصه بین الملل نیز از مطلوبیت کمتری برخوردار است. در سال 2000 میلادی، به نظر می رسید که ایالات متحده آمریکا تنها ابرقدرت دنیا بود و دموکراسی [غربی] در سراسر دنیا پیروز شده است. اکنون، آمریکا در سطح دنیای توسط حکومت اقتدارگرای چین به چالش کشیده شده و دنیا در رکود دموکراتیک به سر می برد.

اگر نظرسنجی های فعلی در ایالات خاکستری بدل به واقعیت شود ـ در اصطلاح سیاسی آمریکا به ایالاتی که هیچ کدام از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در آن دست برتر را ندارند ایالات خاکستری یا محل رقابت می گویند ـ احتیاج به برنامه احتمالی نیست. درصورتی که شب انتخابات بر جوبایدن دموکرات مسجّل شد که در ایالات خاکستری پیروز می شود، مقامات جمهوری خواه باید فوراً به رئیس جمهور ترامپ اعلام نمایند که نتیجه انتخابات را بپذیرد.

با توجه به اینکه رای دهندگان دموکرات بیش از جمهوری خواستار درخواست رای گیری به صورت ایمیل را دارند، کاملاً احتمال دارد که ترامپ شب انتخابات در شمارش آرا جلو باشد و سپس بایدن با شمارش آرای پستی جلو بزند. سناریو شیفت آبی می تواند منجر به منازعات خشونت باری در سطح کشور شود ـ در یک فرایند معمولی پس از انتخابات آرا شمرده می شود و منتخب معین می شود. شهفرایندان پس از اتمام مهلت رای گیری شب را تا سحر به انتظار نتیجه نهایی سرمی نمایند. ولی به دلیل شرایط کرونا و اخذ آرا به صورت پستی و نه حضوری، روز بعد از انتخابات دیگر به معنای سرانجام نیست بلکه شروع فرآیندی خواهد بود که ممکن است پس از اتمام انتخابات و بدون شمارش آرای پستی منجر به حس غلط پیروزی در رای دهندگان شود. کارشناسان از این موضوع با عنوان سناریو شیفت آبی می نمایند.

انتخابات 2020 آمریکا - 1

هشدار بی سابقه 70 تن از مقامات اسبق امنیت ملّی از حزب جمهوری خواه: به بایدن رای دهید؛ ترامپ تهدیدی برای آمریکا است!

انتخابات 2020 آمریکا - 2

فارن پالیسی: نظرسنجی ها حکایت از باخت ترامپ دارد / دونالد ترامپ: اگر در انتخابات ببازم، تقلّب شده است!

انتخابات 2020 آمریکا - 3

سناریوهای CNN درباره نحوه کسب آرای الکترال در انتخابات آمریکا| بایدن شانس بیشتری نسبت به ترامپ دارد

این نشریه انگلیسی خواستار یاری و مشارکت کشور های متحد آمریکا در بلوک لیبرال-دموکراسی، برای سالم رساندن کشتی آمریکایی ها از دریای طوفانی کنونی به ساحل امن است. این پیشنهاد را احتمالاً به این دلیل بیان کرد که ترامپ صحت انتخابات در آمریکا را زیر سوال برده و اعلام نموده اگر پیروز انتخاب نشود، حتماً تقلب گسترده اتفاق افتاده است. این نشریه در ادامه نوشت: در پیش دریافت رویکردی آرام توسط دیگر دموکراسی های دنیا (کشورهای متحد آمریکا) در سناریو شیفت آبی مناسب ترین رویکرد خواهد بود. این کشورها هزاران دیپلمات و ژورنالیست دارند. آمریکا و رسانه های بین المللی از این واقعه گزارش تهیه خواهند کرد و فیس بوک و توئیتر درصد هستند که نشر اطلاعات دروغ را قطع نمایند. اگرچه واقعیت مورد مناقشه خواهد بود، امّا به این معنی نیست که واقعیتی وجود نخواهد داشت. وظیفه حیاتی بلوک لیبرال-دموکراسی در دنیا این است که پای این حقایق بایستد.

این نشریه انگلیسی در ادامه پیشنهاد می نماید آمریکایی ها از سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر انتخابات بهره ببرند. این سازمان 57 عضو دارد و از متحدان ایالات متحده هستند. گفتنی است که یکی از اعضای این سازمان امنیتی خود دولت آمریکاست (!).

فایننشنال تایمز انگلیس در سرانجام نوشت: در یک شرایط بدتر، نتیجه انتخابات در نهایت منوط به تصمیم دادگاه عالی شود که ترکیب آن خود موضوع اختلافات شدید حزبی است: تکرار شرایط بوش - ال گور، ولی با شدّت بیشتر. در بدترین سناریو احتمالی، جدال های انتخاباتی می تواند درمیان خشونت های اجتماعی، وحشت بازار سرمایه و حیرت دنیای تا ژانویه 2020/ دی 1399 ادامه یابد. خطر برای همه ما [بلوک غرب] بسیار بالا است. در بهترین صورت پیش بینی، این موضوع می تواند شروعی بر بازسازی دموکراتیک دنیای باشد. در بدترین حالت، این موضوع می تواند علامتی بر انحطاط بیشتر در رکود دموکراتیک حاکم بر دنیا باشد.

ترجمه: ایلیا فروزش

*تمام مطالب فوق لزوماً مورد تایید خبرگزاری نیست و صرفاً جهت مطالعه مخاطبان ترجمه شده است.

*بی بی سی درباره نحوه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نوشت: فرد برنده همواره آن کسی نیست که بیشترین رای را در سطح کشور کسب می نماید، مثل اتفاقی که در سال 2016 برای هیلاری کلینتون افتاد. در عوض نامزدها بر سر آرای کالج الکترال رقابت می نمایند. به جز دو ایالت، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فردی که بیشترین رای را در هر ایالت کسب کند کل آرای ایالت در کالج الکترال را نیز به خود اختصاص می دهد. هر ایالت به نسبت جمعیتش تعداد معینی رای در کالج الکترال دارد که در مجموع شامل 538 رای می شود. لذا نامزد پیروز کسی است که حداقل 270 رای کسب کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1244

به "ترس از ادّعای تقلب در انتخابات آمریکا توسط ترامپ، دنیا برای یک انتخابات پرچالش آماده باشد، سناریو شیفت آبی در پیش است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از ادّعای تقلب در انتخابات آمریکا توسط ترامپ، دنیا برای یک انتخابات پرچالش آماده باشد، سناریو شیفت آبی در پیش است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید