تشکیل اتاق های فکر دانشگاه شهید بهشتی برای مبارزه با کرونا

به گزارش مجله تور مالزی، معاون پژوهشی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تشکیل خوشه های ششگانه برای انجام فعالیت های پژوهشی گفت: خوشه های تحقیقاتی به مثابه اتاق فکر محققان و دانشمندان است که در سنگر بهداشت و درمان فعالیت می نمایند.

تشکیل اتاق های فکر دانشگاه شهید بهشتی برای مبارزه با کرونا

عباس احمدوند، معاون پژوهشی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره تشکیل خوشه های مطالعاتی در این دانشگاه گفت: این موضوع به اسفندماه سال گذشته که شرایط قرنطینه به وجود آمدمربوط می گردد که باعث تعطیلی دانشگاه ها شد. دانشگاه ها به مثابه مهمترین نهادهای تفکر، اندیشه و گسترش علم و معرفت و دانش، وظیفه خود دانستند تا در شرایط کرونا و شیوع این بیماری، مانند همواره مردم و جامعه را تنها نگذارند و دست در دست مردم به حل مسائل بپردازند. یک کار دانشگاه ها آموزش مجازی بود که خوشبختانه دانشگاه ها از این آزمون به خوبی بیرون آمدند و در راس آن ها دانشگاه شهید بهشتی بود که رتبه اول کشوری را بنابر آمارها کسب کرد.

تشکیل خوشه های ششگانه برای انجام فعالیت های پژوهشی

وی اضافه نمود: به همت مسئولان دانشگاه و به ویژه در مرکز یادگیری های الکترونیک برگ پژوهشی دیگری در تاریخ دانشگاه شهید بهشتی اضافه شد درواقع خوشه های ششگانه تشکیل شد تا فعالیت های پژوهشی دانشگاه تداوم داشته باشد با توجه به اینکه مسئله جاری کشور کرونا است و باید در کنار کسانی که در سنگر بهداشت و درمان مشغول هستند جنبه های دیگر را نیز آنالیز می شد.

خوشه های تحقیقاتی به مثابه اتاق فکر که محققان و دانشمندان

به گفته این استاد دانشگاه، خوشه های تحقیقاتی به مثابه اتاق فکر که محققان و دانشمندان در کنار هم جمع شوند، تشکیل شد. خوشه اول، زیست علمی فناوری و خوشه دوم طراحی و فراوری، خوشه سوم مسائل حقوقی، خوشه چهارم مسائل اجتماعی و خوشه پنجم مسائل مالی و سیاسی و خوشه ششم آسیب شناسی دینی و اخلاقی که مسئولیت این را من به عهده دارم.

وی درباره اقدامات این خوشه و کارهای اجرا شده افزود: در خوشه ششم از حدود یک ماهی که از تاسیس آن می گذرد اقداماتی را انجام داده ایم؛ برای مثال حدود 110 نفر از چهره ها و فرهیختگان برجسته علمی در همین حوزه مطالعات دینی اخلاقی و اسلامی در بستر مجازی دور هم جمع نموده ایم به این منظور که فضای گفت وگوی نخبگانی و اندیشگانی را ایجاد کنیم و با کنار هم قرار دریافت این 110 چهره برجسته علمی کشور در دانشگاه های متعدد گردهم آورده ایم.

مشارکت 20 دانشگاه در همایش اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر با موضوع کرونا

احمدوند با اشاره به برگزاری همایش اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر با موضوع کرونا ادامه داد: موضوع دوم که حاصل کوشش های این خوشه است، راه اندازی همایشی بین المللی با عنوان اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر با موضوع کرونا که به صورت آنلاین برگزار گردید. این همایش بین المللی مجوز ISC نیز دارد و با شرکت 20 دانشگاه و موسسه علمی در داخل و خارج کشور است که 30 تیرماه به صورت مجازی و برخط برگزار گردید.از طرفی باید بگویم خوشبختانه 5 مجله علمی پژوهشی و ترویجی کشور پذیرفته اند که مقالات برگزیده این همایش را منتشر نمایند.

راه اندازی برنامه کرونا وبینار بهشتی

وی با اشاره به دیگر کارهای علمی که توسط دانشگاه شهید بهشتی همزمان با شیوع بیماری کرونا اجرا شده است گفت: برنامه دیگری که از دل این خوشه و با ابتکار آن بیرون آمده راه اندازی برنامه کرونا وبینار بهشتی در معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه است. در ایامی که فضای مجازی همه جا را گرفته و عارف و عامی در فضای مجازی حضور دارند و انواع دیدگاه هایشان را درست و نادرست مطرح می نمایند، تصور کردیم که استادان باید حضور و مشارکت بیشتری داشته باشند و ما نیز تریبون و پلتفرمی شویم تا صوت و تصویر و تحلیل و نگاه های استادان را منتقل کنیم که حاصل تجربه های آن ها از فلسفه و اخلاق و عرفان و ادیان تطبیقی و تاریخ ما و جنبه های دیگر مطالعات دینی و اخلاقی است که حاصل تجربه خودشان را به کار می گیرند و تحلیل و برداشت را از مسئله مطرح نمایند تا کنون بیش از سی وبینار برگزار کردیم.

پشتیبانی از خوشه های مالی، سیاسی، حقوقی و اجتماعی و فراوری و علم و فناوری و زیست

احمدوند ادامه داد: در حال حاضر 5 خوشه دیگر را هم پشتیبانی می کنیم. آن ها هم در حوزه های مالی، سیاسی، حقوقی و اجتماعی و فراوری و علم و فناوری و زیست که وبینار دارند. ما نیز در خوشه ششم یاری می کنیم به نحوی بار کل مجموعه دانشگاه را در این قسمت به دوش بکشیم تا این کار صورت بگیرد. تیم فنی بسیار قوی و حرفه ای برای این موضوع داریم که قبل از اینکه این جلسه در ساعت مقرر برگزار می گردد، با استادان شرکت نماینده جلسه تست برگزار می نمایند و در طول برنامه به عنوان پشتیبان فنی حضور دارند تا مسائلی از این لحاظ ایجاد نگردد. سپس این فایل ها را ویرایش فنی می نمایند و با دقت تمام صوت و تصویر جلسات را بیرون می آورند و در تمام فضای مجازی اعم از آپارات به مرور منتشر خواهند کرد. کار ابتکاری دیگری که ما و گروه فنی انجام داده ایم این است که عصاره و بخش های مهم بحث های وبیناری را ویرایش و در قالب مجله صوتی منتشر می نمایند که این هم قابل استفاده است.

اجرای پژوهش پیمایشی تحت عنوان چالش های اخلاقی کادر درمان در مقابله با کرونا

احمدوند توضیح داد: اقدام دیگری که در خوشه ششم ـ آسیب شناسی دینی و اخلاق ـ انجام داده ایم، اجرای یک طرح پژوهشی پیمایشی تحت عنوان چالش های اخلاقی کادر درمان در مقابله با کرونا بوده است. چالش ها و دغدغه های اخلاقی در مسائل خود و کادر درمان وجود دارد که باید آنالیز گردد. در این جهت طرح پیمایشی را طراحی و پرسشنامه هایی را تهیه و صد نفر جامعه هدف از کادر درمان انتخاب کردیم. در حال حاضر پرسشنامه ها تکمیل شده و در حال تحلیل و طبقه بندی و آنالیز هستیم که نتایج آن را در قالب علمی مانند مقاله منتشر کنیم. طرح پیمایشی چالش های اخلاقی کادر درمان در مقابله با کرونا جلوتر است و این پیمایش دوم اخیرا آغاز شده. در کنار آن، به یاری حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه ها و مدیران این حوزه، آغاز به دریافت طرح های پژوهشی کاربردی و مسئله محور، برای پوشش و حل جنبه های اخلاقی کرونا نموده ایم که این طرح ها در حال دریافت و فرآیند داوری در حال طی شدن است.

انتشار یادداشت های علمی دانشجویان در بستر مجازی

معاون پژوهشی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه از لحاظ علمی تخطی نمی نماید، گفت: بخش دیگری که در خوشه ششم طراحی نموده ایم، یادداشت ها، مقالات و تحلیل های کوتاه اعضای خوشه است. این افراد یادداشت هایی می نویسند که در بستر فضای مجازی و سایت دانشگاه ها و بعضی کانال ها منتشر می کنیم و بعد این ها را ویرایش خواهیم کرد تا در قالب کتاب منتشر شوند. در این بخش بعضی اوقات، دانشجویان ما در مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و حتی کارشناسی یادداشت هایی می نویسند و ترجمه می نمایند که روابط عمومی دانشگاه در بخشی به عنوان یادداشت ویژه منتشر می نماید که در تشویق و انگیزه دهی دانشجویان موثر خواهد بود، چون هدف دانشگاه این است که چه در بعد آموزش و چه بعد پژوهش، دانشجویان احساس ننمایند دانشگاه تعطیل است.

با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تفاهم نامه امضا نموده ایم

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه نمود: با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تفاهم نامه امضا نموده ایم و پژوهشگاه نیز درگیر برگزاری همایشی با عنوان ابعاد اجتماعی انسانی کرونا است و توافق شده که این مجموعه پنل اخلاق خود را به دانشگاه شهید بهشتی اختصاص دهد تا ما برگزار کنیم و مقالاتی که درباره اخلاق به دستشان می رسد را به ما تحویل دهد.

احمدوند در خاتمه بیان نمود: با انجمن اخلاق کاربردی ایران و انجمن ایرانی تاریخ اسلام همکاری داریم. مجلاتی که به ما یاری می نمایند تا مقالات برگزیده منتشر شوند عبارت است از: مجله آینه معرفت (ارگان دانشکده الهیات و ادیان)، مجله تاملات فلسفی (متعلق به دانشگاه زنجان)، پژوهشنامه اخلاق، مجله روش شناسی علوم انسانی و سیره پژوهی اهل بیت (ع) تا محققان تشویق شوند و بدانند مقالاتشان به خوبی در آن نمود علمی خود جای خودش را باز می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1085

به "تشکیل اتاق های فکر دانشگاه شهید بهشتی برای مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل اتاق های فکر دانشگاه شهید بهشتی برای مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید