خودروها 43 درصد، موتورسیکلت ها 10 درصد و اتوبوس ها 40 درصد عامل آلودگی هوا

به گزارش مجله تور مالزی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید نمود که در قانون هوای پاک سازوکار لازم برای کنترل آلایندگی خودروها، موتورسیکلت ها، صنایع دیده شده است و آنچه که مهم است هماهنگی دستگاه های مجری در اجرای این قانون می باشد.

خودروها 43 درصد، موتورسیکلت ها 10 درصد و اتوبوس ها 40 درصد عامل آلودگی هوا

سید ابوالفضل موسوی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به ضرورت اهتمام دستگاه ها برای اجرایی شدن قانون هوای پاک اعلام کرد: ما در مجلس دهم دو قانون ویژه در راستای حمایت از محیط زیست به تصویب رساندیم که یکی از این قوانین قانون هوای پاک بود. در این قانون به آلودگی هوای کلانشهرها توجه شده و وظایف تمام دستگاه ها برای مقابله با این موضوع روشن است.

وی در ادامه اظهار کرد: در این قانون به سازوکار تعیین برای کنترل آلایندگی خودروها، موتورسیکلت ها، صنایع و سوخت مصرفی اشاره و بر توسعه حمل و نقل عمومی تاکید شده است. حتی قانون گذار در این قانون اجازه ورود دستگاه های نظارتی و پلمب واحدهای آلاینده را صادر نموده است اما در مورد برخورد با واحدهایی که در آلودگی هوا و محیط زیست موثر هستند هیچ انعطافی وجود ندارد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در این قانون به دستگاه قضایی اجازه داده شده با توجه به اهمیت مقابله با آلودگی هوا به موضوع ورود پیدا نموده و برخورد قضایی لازم را با دستگاه هایی که در انجام وظایف خود کوتاهی کردند داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به این که در قانون هوای پاک وظایف و تکالیف هر بخش برای مقابله با آلودگی هوا و محیط زیست به صورت ریز به ریز شفاف شده است، اعلام کرد: تمام دستگاه ها باید نسبت به اجرای این قانون اهتمام داشته باشند. کمیسیون عمران با توجه به آلودگی هوا در کلانشهرها چندی پیش مسئولان دستگاه های مربوطه و شهردار تهران را فرا خواند تا گزارشی از اقدامات اجرا شده برای مقابله با این پدیده را ارائه کنتد.

موسوی ادامه داد: براساس گزارش ها 40 درصد از آلودگی هوای کلانشهرها به اتوبوس ها باز می گردد که علت آن سوخت مصرفی و فرسودگی این دستگاه ها است. شهرداری خواستار یاری از دولت برای بازسازی این ناوگان است. از سوی دیگر در بودجه سال 1398 و 1399 به بازسازی و توسعه حمل و نقل عمومی توجه شده و اعتبار لازم برای این بخش در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر این که شهرداری نیز به دنبال جذب اعتبار برای بازسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور است، اعلام کرد: براساس گزارش ها 10 درصد آلودگی هوای کلانشهرها به موتورسیکلت باز می گردد که در قانون هوای پاک نیز ضوابط و مقررات خاص برای مدیریت این موضوع دیده شده است. از سوی دیگر اتومبیل ها 43 درصد آلایندگی هوا را برعهده دارند باید به دنبال برنامه ریزی برای کاهش سفرهای درون شهری بود. اپلیکیشن های جدید که امکان خرید را برای مردم تسهیل می نماید می توانند در این امر موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به قوانین موجود برای کنترل جمعیت در کلانشهرها اظهار کرد: ما قوانینی داشتیم که از استقرار صنایع در کلانشهرها و به ویژه تهران ممانعت می کرد، اما متاسفانه آن طور که باید به این قوانین توجه نشده است استقرار صنایع در کلانشهرها و توسعه خدمات صرفا در بعضی از شهرها باعث افزایش جمعیت شهری شده است. متاسفانه عدم اجرای قوانین اصولی باعث شده تا سایر قوانین نیز نتوانند آن طور که باید و شاید در کنترل شرایط موثر واقع گردد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: 43 درصد آلودگی هوای کلانشهرها مربوط به اتومبیل ها و 10 درصد آن مربوط به موتورسیکلت ها است که در مجموع 53 درصد از آلودگی کلانشهرها به این دو وسیله باز می گردد که دلیل اصلی آن می تواند سوخت مصرفی این وسائل نقلیه باشد. بنزین می تواند نقش اساسی در آلایندگی کلانشهرها داشته باشد.

موسوی در انتها تاکید نمود: دولت باید اهتمام خود را برای اجرای قانون هوای پاک به کار گیرد. هماهنگی بین متولیان اجرای این قانون امری لازم است. مجلس شورای اسلامی نیز باید در بعد نظارتی دقت بیشتری به کار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 686

به "خودروها 43 درصد، موتورسیکلت ها 10 درصد و اتوبوس ها 40 درصد عامل آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروها 43 درصد، موتورسیکلت ها 10 درصد و اتوبوس ها 40 درصد عامل آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید