صنعت گردشگری ایتالیا مثل ساعت کار می نماید

به گزارش مجله تور مالزی، رایزن فرهنگی ایران در رم گزارشی را تهیه نموده است که نشان می دهد مسئولان این کشور برای توسعه این صنعت در کشور خود برنامه های مفصلی تدارک دیده اند. در حال حاضر هر گردشگری که بخواهد به ایتالیا سفر کند می تواند قبل از عزیمت از این پایگاه های داده های اینترنتی متعددی که برای این کار تدارک دیده شده است اطلاعات بسیار جامعی را درباره مقصد خود به دست آورند.

صنعت گردشگری ایتالیا مثل ساعت کار می نماید

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

شکی نیست که ایتالیا در زمینه طبیعی و تاریخی قابلیتهای زیادی دارد. با تمام این اوصاف مسئولان این کشور به این مسائل بسنده ننموده و کوشش می نمایند با مرمت و حفظ و نگهداری بهینه از آثار و بناهای تاریخی کشور خود این گنجینه ارزشمند را به عنون یک منبع در آمد برای نسل های بعدی نیز حفظ نمایند. ارتقای سطح فرهنگی جامعه که این بناها را جزو میراث طبیعی و بشری خود می دانند بخشی از این فرایند است که خوشبختانه در کشورهایی مانند ایتالیا این فرهنگ به نحو احسن گسترش یافته است و تقریبا از آن دیوارنویسی هایی که مردم ما در امکان تاریخی از خود برجای می گذارند در این کشورها خبری نیست و مردم به خودی خود کوشش مضاعفی برای محافظت از این گنجینه تاریخی به کار می برند.

هیچ توریستی نمی تواند بدون اطلاع رسانی کافی و مناسب کشور مقصد، ابنیه باستانی و اماکن دیدنی آن کشور را به تنهایی حدس بزند. اگر چه روایات های توریستان قبلی می تواند محرک سفر توریستان جدید باشد؛ اما از حیث اطلاع رسانی کافی نیست. در جهان ارتباطات امروز، کشوری توان ارتقاء صنعت توریستی خود را خواهد داشت که از امکانات اطلاع رسانی، نهایت بهره را ببرد. در کشور ایتالیا نیز به گونه های ذیل، از فن آوری جدید اطلاعات، در جهت ارتقای صنعت توریستی این کشور، بهره گرفته شده است:

درباره اطلاع رسانی هم مدیران این کشور کوشش های بسیاری را به کار بسته اند تا کامل ترین بسته های اطلاعاتی را در اختیار توریستانی بگذارند که قصد سفر به این کشور را دارند. به این ترتیب توریستان قادرند قبل از عزیمت به این کشور از سایت های اینترنتی متعددی که به این منظور تدارک دیده شده است تمام اطلاعات مربوط به توریستی این کشور را کسب نمایند و با وسایل نقلیه عمومی، نقشه های شهری و جاده ای و محل دقیق بناهای تاریخی و سایر اطلاعات لازمه آشنا شوند.

هر یک از ابنیه باستانی و گردشگاه ها و موزه ها در این کشور، به طور جداگانه، دارای پایگاه های اینترنتی هستند که در این پایگاه ها، توریستان می توانند، اطلاعات نسبتاً جامعی را، در مورد تاریخچه، پیش آگاهی ها برای بازدید مفیدتر، ساعات کار، هزینه ها، نحوه دسترسی و… کسب نمایند و در صورت ضرورت پرداخت هزینه ورود، بلیط اینترنتی خریداری نمایند.

بخش دیگری از اطلاع رسانی توریستی در کشور ایتالیا، از طریق چاپ جرایدی که در سطح بین المللی شرح می شوند و ساخت برنامه های تلویزیونی که از شبکه های ماهواره ای پخش شده و در معرض دید بینندگان دیگر کشورهای قرار می گیرند، صورت می گیرد.

مسئولان کشور ایتالیا در عین حال اقدامات دیگری را هم در دستور کار خود قرار داده اند که از آن جمله می توان به ایجاد پایانه های منظم و پاکیزه و همراه با خدمات رسانی از طریق کارکنانی خوش برخورد و آشنا به زبان انگلیسی اشاره نمود. به هر حال نباید فراموش کرد که ورود یک توریست به این کشور، یا ورود یک توریست از یک شهر به شهر دیگر می گردد که طبعاً از فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و سایر پایانه های مسافربری شروع می گردد.

دراین کشور به رایگان نقشه ها و سایر اطلاعات مربوط به دانسته های باستانی و ابنیه و گردشگاه ها و نظایر آن در قالب دفترچه های راهنما و اطلاع رسانی شهری در تمامی فرودگاه ها و ایستگاه های قطار در اختیار توریستان قرار داده می گردد.

در کلیه پایانه های زمینی و هوایی، دفاتری در نظر گرفته شده است که در آنها افرادی که خصوصیت برجسته شان، خوش برخوردی و آشنایی به زبان انگلیسی و آشنایی نسبی با بعضی از دیگر زبان های زنده جهان دارند، به طور حضوری به اطلاع رسانی به توریستان می پردازند.

برای پوشش دادن توریستان با توان مالی متفاوت، در بیشتر شهرهای کشور ایتالیا، امکانات متفاوتی حسب توان مالی توریستان برای اسکان آنها وجود دارد؛ این امکانات، دامنه ای از هتل های مجلل تا مسافرخانه های دارای اتاق های اختصاصی و عمومی و اقامتگاه های فضای سبز، با اسکان در کانکس و چادرهای مناسب را دربرمی گیرد.

سیستم های حمل و نقل زمینی و هوایی در بیشتر کشورهای پیشرفته اروپایی از جمله ایتالیا، بسیار منظم عمل می نمایند. بهره این نظم در راستای رونق صنعت توریستی این کشورها از آن جهت است که هیچ یک از توریستان، برنامه ای (به عنوان نمونه بازدید از یک موزه) را، با این پیش فرض که بی نظمی در رفت و آمد، حتماً قسمتی از وقت آنها را هدر خواهد داد، از برنامه گردش خود حذف نمی نمایند؛ مضافاً بر اینکه نظم و سرعت وسایل نقلیه، امکان گردش ها و سفرهای کوتاهتر را که مالی تر بوده و با تعطیلات کوتاه نظیر تعطیلات آخر هفته نیز سازگاری دارند، مهیا می نماید.

برای توریستان با توان مالی متفاوت، انواع وسایل نقلیه؛ از تاکسی های تشریفات تا تاکسی های معمولی و اتوبوس و مترو و… مهیاست.

در سطح بین شهری و حتی بین المللی نیز، در کنار قطارهای پرسرعت و گران قیمت تر، انتخاب های دیگری نیز وجود دارند که با حذف بعضی خدمات، هزینه ها را کاهش داده تا همچنان، سفر ممکن باشد. در سفرهای هوایی نیز، سفرهایی وجود دارند که به عنوان مثال، به شرط حمل بار کمتر و تنها با پرداخت هزینه های گمرکی، هزینه سفر را به حداقل کاهش داده اند.

منطق ساخت مسیرهای مترو و اتوبوس در شهرهای عظیم ایتالیا مانند شهر رم، بر این مبنا است که همیشه در کنار یک بنای باستانی یا موزه معروف، یک ایستگاه مترو یا اتوبوس نیز وجود دارد.

بعضی از خدمات ارائه شده به توریستان:

راهنمایان حاضر در این ابنیه و موزه ها در صورت درخواست بازدیدنمایندگان قادر هستند به چند زبان زنده جهان، شرحات لازم را به ایشان ارائه نموده و به سوالاتشان پاسخ دهند.

رادیو بی سیم های چند زبانه که در مقابل ورودی های ابنیه و موزه ها به بازدیدنمایندگان تحویل داده می گردد و بازدیدنمایندگان در صورت تمایل، با انتخاب یکی از زبان های موجود در سیستم، در هر یک از قسمت های یک بنای باستانی، یا در یک موزه در مقابل هر یک از آثار باستانی و هنری موجود در آن، کد مربوط به آن بخش از بنا، یا آن اثر هنری یا تاریخی را وارد سیستم نموده و سیستم، اطلاعات کامل موجود را به زبان انتخاب شده توسط بازدید نماینده، به صورت گویا برای وی بازگو می نماید.

در محل ورودی ها و خروجی های هریک از موزه ها و بناهای باستانی، میزهایی نهاده شده که بر روی آنها، انواع دفترچه ها و آگهی های مربوط به آن بنا، موزه، یا آثار تاریخی و هنری موجود در آن موزه، همراه با تصاویر رنگی و زیبا آماده شده است. ویژگی این قبیل دفترچه ها و آگهی ها این است که با کیفیتی بالا به نحوی تهیه شده اند که بالفرض، آگهی ها می توانند مانند سوغات فرهنگی یک شهر، پس از بازگشت از سفر، به عنوان کارت پستال آن شهر، به دوستان هدیه داده شوند و به این ترتیب، علاوه بر اطلاع رسانی و برآوردن احتیاج به داشتن یک یادمان از سفر، تبلیغی نیز برای افراد دیگری که ممکن است آن دفترچه یا آگهی را مشاهده نمایند، برای بازدید از آن بنا یا موزه و… خواهند بود.

توریستان تنها به جاهایی که تا به امروز ندیده اند، سفر نمی نمایند؛ بلکه، به جاهایی که از آنجا خاطره خوبی دارند نیز سفر می نمایند. مدیریت ساختن حس و خاطره خوب از یک سفر برای توریستان، همانطور که گفته شد، از عهده بخش توریستی یک کشور به تنهایی برنمی آید و احتیاجمند همکاری سایر بخش ها نیز هست. به عنوان مثال، در کشور ایتالیا، به شدت مراقبت می گردد که رانندگان تاکسی، رستوران دارها، فروشندگان و… بابت کالاها و خدماتشان، وجهی بیشتر از قیمت مصوب از توریستان اخذ ننمایند تا موجبات انتقال حس عدم اطمینان به ایشان را فراهم نیاورند.

از دیگر ضروریاتی که به ارتقاء صتعت توریستی در یک کشور یاری می رساند، ایجاد امنیت برای توریستان در آن کشور است. اغلب توریستان در صورت احساس عدم امنیت، به زیباترین شهرها و کشورها نیز سفر نخواهند نکرد.

پذیرش و داشتن رفتار مناسب با توریستان؛ به عنوان امری مؤثر در میزان جلب توریست در یک شهر، امری است که باید در میان شهفرایندان یک شهر، فرهنگ سازی گردد. به عنوان مثال، آمارها گویای آن است که در کشور ایتالیا، توریستان در شهرهایی که مردم با ایشان برخورد بهتری داشته اند، بر اقامت خویش افزوده اند و برعکس، در شهرهایی که رفتارهای نامناسبی، مانند رفتارهای نژادپرستانه مشاهده ننموده اند، از ایام اقامت خویش کاسته اند.

در سرانجام، می توان به برنامه هایی اشاره نمود که با هدف گسترش فرهنگ توریستی و فراهم سازی امکان توریستی برای اقشار کم درآمد و خاص جامعه، برنامه ریزی شده اند:

در کشور ایتالیا، در بعضی شهرها مانند شهر رم، یکشنبه اول هر ماه، ورود به تمامی بناهای باستانی و موزه ها، رایگان بوده و به این ترتیب، افراد کم درآمد نیز، امکان بازدید از این ابنیه و آثار هنری - تاریخی را خواهند یافت.

در کشور ایتالیا، در شهر رم، هر ساله یک شب که شب موزه نامیده می گردد، درهای تمامی موزه ها تا ساعاتی از بامداد، برای بازدید علاقه مندانی که به دلایل شغلی، تحصیلی و… امکان بازدید از موزه ها را در طول روز ندارند، مفتوح است.

بسیاری از برنامه های مربوط به اعیاد و مناسبت های ملی در کشور ایتالیا، مانند برنامه های اجرای موسیقی در این ایام، غالباً در مجاورت ابنیه باستانی شهرهای مختلف انجام می گردد که خود به معرفی آن بنا و افزایش بازدید از آن یاری می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 865

به "صنعت گردشگری ایتالیا مثل ساعت کار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت گردشگری ایتالیا مثل ساعت کار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید