نیمی از دشت های خراسان جنوبی شوری بیش از حد مجاز دارند

به گزارش مجله تور مالزی، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: نیمی از دشت های خراسان جنوبی شوری بیش از حد مجاز دارند.

نیمی از دشت های خراسان جنوبی شوری بیش از حد مجاز دارند

محمدی در نشست روز جهانی خاک با بیان اینکه سالانه حدود 14 تن در هکتار فرسایش خاک داریم، گفت: در استان ای سی خاک پنج هزار و 340 میکروزیمنس است که حد مجاز چهار هزار میکروزیمنس است.

به گزارش خبرنگاران، وی با اشاره به مساحت اراضی آبی استان که بیش از 150هزار هکتار است، اضافه نمود: نیمی از دشت های استان دارای شوری بیش از شش هزار میکروزیمنس و 33 درصد دارای شوری میانه بین سه تا شش هزار و حدود 17درصد شوری کمتر از سه هزار دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین اندازه شوری خاک در دشت سده بیش از شش هزار کیلوگرم در هکتار نمک است، گفت: کمترین اندازه شوری در اراضی دستگردان طبس با حدود 200 کیلوگرم نمک در هکتار است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این ارقام نشان از شور شدن خاک های استان دارد، اضافه نمود: برای جلوگیری از فرایند افزایشی شوری خاک باید آبشویی به تناسب اراضی یک تا سه بار در سال مخصوصا در روش های آبیاری قطره ای انجام گردد.

محمدی دلیل شور شدن خاک های استان را کم شدن بارندگی ها، افزایش دما، کاهش کیفیت آب آبیاری و بهره برداری غیراصولی دانست و گفت: کاشت مستقیم و بی خاک در 2084 هکتار، کاشت و برگردان کود سبز در 847 هکتار و مدیریت بقایای گیاهی در 33 هزار و 460 هکتار از اقدامات جهادکشاورزی از ابتدای سال جاری به منظور اصلاح خاک، افزایش مواد آلی و جلوگیری از فرسایش خاک در استان بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1882

به "نیمی از دشت های خراسان جنوبی شوری بیش از حد مجاز دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از دشت های خراسان جنوبی شوری بیش از حد مجاز دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید