چطور سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

به گزارش مجله تور مالزی، سیستم ایمنی بدن شما فعالیت های چشمگیری در دفاع در برابر ریزجاندارهای بیماری زا انجام می دهد. اما وقتی میکروبی پیروز می شود به بدن نفوذ کند و شما بیمار می شوید یعنی سیستم ایمنی بدن در انجام کار خود شکست خورده است. در ادامه راه کارهایی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن ارائه می شود.

چطور سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی برترین خط دفاعی شما محسوب می گردد

مبارزه بدن برای حفظ سلامتی از دهان شروع می گردد. بزاق دهان حاوی ضد میکروب های قدرتمندی مانند لیزوزیم، آلفا-آمیلاز و لاکتوفرین است. هر میکروبی که از این خط دفاعی عبور می نماید، با اسید هیدروکلریک معده روبرو می گردد. میکروب های عبوری از این خط دفاعی باید با پروتئین ها و ترکیبات شیمیایی در دستگاه گوارش که باکتری های بد را تجزیه می نمایند، روبرو می شوند.

در نهایت، جمعیت باکتری های خوب بدن انسان وارد عمل می شوند. آنها از ورود باکتری های بد به جریان خون یا حضور در روده کوچک و روده بزرگ جلوگیری می نمایند. این باکتری های خوب به نام پروبیوتیک شناخته می شوند.

ارتش باکتری های خوب خود را تغذیه کنیددستگاه گوارش بیش از 70 درصد سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می دهد. دستگاه گوارش منزلگاه باکتری های خوب روده محسوب می گردد که با بسیاری از عوامل خارجی مهاجم مبارزه می نمایند. اگر دوست دارید این باکتری ها به سود شما کار نمایند باید به خوبی تغذیه شوند. مواد غذایی با تراکم مواد مغذی بالا و سرشار از فیبر باید مورد توجه قرار بگیرند. اما در مصرف مواد غذایی فرآوری شده، چربی ها و قند نباید زیاده روی کرد. بر همین اساس است که یک رژیم غذایی متعادل برترین گزینه برای مبارزه با انواع مختلف ویروس ها و عفونت ها محسوب می گردد.

پس برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود و جلوگیری از بیماری های مختلف موارد زیر معرفی میگردد.1

مرکباتبیشتر افراد به محض این که سرما می خورند به سراغ ویتامین C (ویتامین ث) می فرایند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. عقیده بر این است که ویتامین C باعث افزایش فراوری گلبول های سفید خون می گردد. گلبول سفید کلید مبارزه با عفونت در بدن است. در ادامه می توانید فهرستی از پرطرفدارترین مرکبات را مشاهده کنید.

گریپ فروت

پرتقال

نارنگی

لیمو شیرین

لیمو ترش

نارنگی یافا

به علت این که بدن ما توانایی فراوری و ذخیره ویتامین C را ندارد، ما به طور روزانه به مصرف میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C احتیاج داریم. تقریبا تمام مرکبات دارای اندازه زیادی ویتامین C هستند. با این همه تنوع در مرکبات، کار سختی نیست که هر روز کمی آب لیمو به غذا اضافه کنیم یا چند پر پرتقال بخوریم.

کلم بروکلیکلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به همراه اندازه زیادی آنتی اکسیدان و فیبر، بروکلی را به یکی از سالم ترین سبزیجاتی تبدیل نموده است که می توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. برای حفظ خواص بروکلی بهتر است این سبزی تا جای ممکن کم پخته گردد؛ چه بهتر که آن را به صورت خام مصرف کنید.

سیرسیر تقریبا در غذاهای بیشتر نقاط دنیا استفاده می گردد. سیر غذا را مزه دار می نماید و برای سلامتی ضروری است. تمدن های اولیه به خواص سیر در مبارزه با عفونت پی برده بودند. بر اساس تحقیقات، سیر بعلاوه فشار خون را پایین می آورد و فرایند سخت شدن جداره عروق را کند می نماید. به نظر می رسد خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن ناشی از داشتن مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین (Allicin) باشد.2

پاپایاپاپایا یکی دیگر از میوه های سرشار از ویتامینC است. شما می توانید 224 درصد از اندازه مورد احتیاج روزانه ویتامین C را در یک عدد پاپایا بیابید. بعلاوه این میوه یک آنزیم گوارشی به نام پاپائین دارد که حاوی اثرات ضد التهابی است. پاپایا حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم، ویتامین های گروه B و فولات است که تمامی آنها برای سلامت شما مفید هستند.

ماستبه دنبال ماست هایی با برچسب ((حاوی باکتری های زنده و فعال)) مثل ماست یونانی باشید. این باکتری ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن درمقابله با بیماری ها می شوند. ترجیحا از ماست ساده به جای ماست های طعم دار وشیرین شده با شکر بهره ببرید. می توانید ماست ساده را با میوه های سالم و کمی عسل، شیرین کنید.

ماست می تواند منبع عالی ویتامین D باشد، بنابراین از مارک هایی بهره ببرید که با ویتامین D غنی شده اند. ویتامینD باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و یک سد دفاعی طبیعی در مقابل بیماری ها ایجاد می نماید.

تخمه آفتابگردانتخمه آفتابگردان مکمل خوشمزه ای برای اضافه کردن به سالاد و صبحانه و منبع غنی ویتامین E است. این نوع تخمه نوعی آنتی اکسیدان نیز به شمار می آید. ویتامین E مثل بقیه آنتی اکسیدان ها باعث قوی کردن سیستم ایمنی بدن می گردد.

این ویتامین رادیکال های آزاد را از بین می برد. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که بدن، زمان تجزیه مواد غذایی یا تماس با آلودگی ها فراوری می نماید. رادیکال آزاد به سلول های بدن آسیب می زند و می تواند منجر به بیماری های بسیاری گردد.

شکلات تلخشکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین است که با محافظت سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد، به بهبود سیستم ایمنی یاری می نماید. شکلات تلخ با وجود مزایای زیاد، کالری و چربی اشباع بالایی دارد، بنابراین رعایت حد اعتدال درمورد آن بسیار مهم است.3

بادام و گردوویتامینE و روی، کلید سیستم ایمنی سالم هستند. مغزهایی مانند بادام شیرین، سرشار از ویتامین و چربی های مفید و روی هستند.

زردچوبهممکن است زردچوبه را به عنوان ترکیب اصلی بسیاری از ادویه ها بشناسید. اما این ماده سال هاست به عنوان یک ضدالتهاب قوی برای درمان رماتیسم مفصلی و آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد.

چای سبزچای سیاه و چای سبز هر دو فلاونوئید دارند که نوعی آنتی اکسیدان است.علاوه بر این چای سبز مقادیری زیادی اپی گالوکتشین گالات یا EGCG دارد که یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. چای سبز بعلاوه منبع خوبی برای یک اسید آمینه به نام theanine Lاست که می تواند به فراوری ترکیبات موثر برای مبارزه با میکروب ها در سلول های لنفوسیت تی یاری کند.

ماکیانوقتی مریض هستید، سوپ مرغ تنها نقش یک غذای رژیمی با تاثیر تلقینی را ندارد. گوشت ماکیان نه تنها به بهبود علائم سرماخوردگی یاری می نماید، بلکه بعلاوه می تواند در جلوگیری از بیماری هم موثر باشد.

گوشت ماکیان مانند مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B6 هستند. حدود 85 گرم گوشت بوقلمون یا مرغ برای تامین 40 تا 50 درصد از احتیاج روزانه بدن شما به ویتامین B6کافی است.

میگومیگو از جمله غذاهای دریایی است که حاوی اندازه زیادی زینک است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن به میگو هم احتیاج داریم. البته به یاد داشته باشید شما بیشتر از اندازه توصیه شده در روز به زینک احتیاج ندارید. برای آقایان و خانم های بالغ به ترتیب 11 و 8 میلی گرم زینک در روز توصیه شده است. مصرف بیش از حد زینک باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن می گردد.4

پی نوشت:

1.www.jadidtarin.com

2.www.digikala.com

3.www.lafarrerr.com

4.www.hamshahrionline.ir

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 1824

به "چطور سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید