کدام مواد غذایی خاصیت خنثی کنندگی سموم در آلودگی هوا را دارند؟

به گزارش مجله تور مالزی، مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در هوای آلوده باید بعضی مواد غذایی که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند، مصرف کرد.

کدام مواد غذایی خاصیت خنثی کنندگی سموم در آلودگی هوا را دارند؟

نسرین علیزاده در مصاحبه با ایسنا اظهار کرد: در شرایط آلودگی هوا مصرف غذا هایی که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن هستند توصیه می گردد.

وی اضافه نمود: با استنشاق هوای آلوده، میزان زیادی رادیکال آزاد در بدن فراوری می گردد که سبب کاهش توان فرد در انجام کار های روزمره زندگی شده و حتی در درازمدت می تواند بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند.

وی عنوان نمود: برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال های آزاد در بدن، مصرف آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی افزایش دهید؛ سبزیجات و میوه های حاوی بتاکاروتن مثل طالبی، انبه، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو و مواد غذایی حاوی سلنیوم که در غذا های دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار مفید است.

علیزاده اضافه نمود: مواد غذایی مانند کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال و برگ سبز کاهو که غنی از ویتامین C هستند نیز توصیه می گردد. البته مصرف جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند را هم از قلم نیاندازید.

وی توضیح داد: به خصوص اگر شغلتان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید، این ویتامین می تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند، منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه تان باشند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان نمود: مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول های بدن می شوند، مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه هایی مانند پرتقال و توت فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

وی اظهار کرد: در هوای آلوده باید بیشتر از همواره شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می گردد، همگی خنثی نماینده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش ازپیش گردد.

وی عنوان نمود: مصرف شیر و فرآورده های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می گردد و به علت وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می نمایند، التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش می دهد.

علیزاده با بیان اینکه افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند، گفت: نوشیدن آب کافی به کلیه ها یاری می نماید تا املاح اضافی از بدن خارج گردد و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند. بعلاوه رژیم غذایی کم چرب در روز هایی که آلودگی هوا بالاست پیشنهاد می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2052

به "کدام مواد غذایی خاصیت خنثی کنندگی سموم در آلودگی هوا را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مواد غذایی خاصیت خنثی کنندگی سموم در آلودگی هوا را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید