کرونا مراکز ساخت سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون را به تعطیلی کشاند

به گزارش مجله تور مالزی، ناسا با توجه به شیوع ویروس کرونا فرآیند ساخت و آزمایش سامانه پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای اوریون (Orion) را به صورت موقت متوقف کرد. موشک و فضاپیمایی که از اجزاء اصلی برنامه ناسا برای بازگشت انسان به ماه هستند.

کرونا مراکز ساخت سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون را به تعطیلی کشاند

دستور مدیر ناسا برای توقف فرآیند توسعه و آزمایش سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون از روز آدینه (اول فروردین) اجرایی شد. ناسا به دلیل شیوع ویروس کرونا سطح چهارچوب واکنش دو مرکز خود که فعالیت های مربوط به موشک SLS و فضاپیمای اوریون در آن ها انجام می گردد را در سطح چهار قرار داد.

در سطح چهار که بالاترین سطح در چهارچوب واکنش ناسا است مرکز به طور کامل (به جز برای اقدامات لازم برای حفظ جان افراد و زیرساخت های بسیار مهم) تعطیل می گردد.

چندی پیش فردی در مرکز فضایی Stennis ناسا به ویروس کرونا مبتلا شد. از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از کارکنان این مرکز نیز در شرایط قرنطینه خانگی قرار دارند. به همین دلیل ناسا به طور موقت فعالیت این مرکز را متوقف کرد.

در Michoud، یکی دیگر از مراکز ناسا، اما مورد تاییدشده ای از ابتلا به کرونا وجود نداشت. اما با توجه به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه و دستورالعمل های دولت آمریکا و مقامات محلی ناسا این مرکز خود را نیز به طور موقت تعطیل کرد.

پیش از این مرکز پژوهشی ایمز (Ames Research Center) ناسا نیز در سطح چهار قرار گرفته بود. دیگر مراکز ناسا فعلا در سطح 3 قرار دارند که بر اساس آن تمام کارکنان (به جز بعضی موارد خاص) مجبور به دورکاری هستند.

مرحله اصلی موشک غول پیکر SLS در مرکز Michoud ساخته شده بود و آزمایش های مربوط به آن در مرکز Stennis انجام می شد. طبق برنامه قرار است پس از انجام تست ها سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون در سفری بدون سرنشین در مدار ماه قرار بگیرند. ماموریتی که اولین مرحله از برنامه آرتمیس خواهد بود و طبق برنامه فعلی قرار است در اواسط سال 2021 انجام گردد.

در ادامه برنامه آرتمیس و در اولین پرواز سرنشین دارِ فضاپیمای اوریون و موشک SLS فضانوردان در مدار ماه قرار خواهند گرفت. و در نهایت در ماموریت آرتمیس 3 دو فضانورد در حوالی قطب جنوب ماه فرود خواهند آمد. در صورت اجرایی شدن این برنامه این اولین فرود بشر بر سطح ماه پس از ماموریت آپولو 17 در سال 1972 خواهد بود. ناسا در کوشش است تا ماموریت آرتمیس 3 و فرود فضانوردان بر سطح ماه را، طبق درخواست کاخ سفید، در سال 2024 به انجام برساند.

رسیدن به این هدف در شرایط عادی هم چالش برانگیز بود. اکنون و با شرایط جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بعضی از مراکز ناسا رسیدن به این هدف سخت تر از گذشته شده است.

این در حالی است که طراحی و توسعه سامانه پرتاب فضایی تا به این جا نیز با تاخیر و افزایش بیش از حد هزینه ها همراه بوده است.

آخرین اخبار از دیگر ماموریت های مهم ناسا

طبق اعلام ناسا کار روی ماموریت مارس 2020 که در آن مریخ نورد پشتکار (Perseverance Mars Rover) و بالگرد مریخ به سیاره سرخ منظومه شمسی ارسال خواهند شد ادامه خواهد یافت. البته بخشی زیادی از کارها را کارمندان ناسا و شرکت های همکار به صورت دورکاری انجام خواهند داد.

فعالیت های مربوط به تلسکوپ فضایی جیمز وب اما به حالت تعلیق در آمده است.

تمام فعالیت های مربوط به ایستگاه فضایی بین المللی، که هم اکنون میزبان چند فضانورد است، بدون توقف ادامه خواهد یافت.

عکس کاور: تصویری از مرحله اصلی سامانه پرتاب فضایی.

Credit: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 852

به "کرونا مراکز ساخت سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون را به تعطیلی کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا مراکز ساخت سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون را به تعطیلی کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید