بخش کشاورزی چه سهمی در صادرات غیرنفتی دارد؟

به گزارش مجله تور مالزی، تهران (پانا) - در 11 ماهه سال قبل 11 درصد از صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی بوده و میوه و تره بار و خشکبار بیشترین صادرات را در این گروه داشته اند.

بخش کشاورزی چه سهمی در صادرات غیرنفتی دارد؟

بر اساس گزارش عملکرد تجارت خارجی 11 ماهه سال 1400 که از سوی وزارت صمت منتشر شده، کل صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) نیز در 11 ماهه سال قبل معادل بیش از 112 میلیون تن به ارزش حدود 43.5 میلیارد دلار بوده است.

سهم بخش کشاورزی و صنایع غذایی شامل میوه و تره بار؛ خشکبار؛ صنایع تبدیلی؛ شیرینی و شکلات و فرآورده های غلات؛ محصولات لبنی؛ محصولات حیوانی و صنایع وابسته؛ گل و گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی از کل ارزش صادرات غیرنفتی حدود 11 درصد است.

بر این اساس در 11 ماهه سال قبل صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی بیش از هفت میلیون و 600 هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 735 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1399 به لحاظ ارزش 15 و به لحاظ وزن سه درصد کاهش داشته است.

در این میان میوه و تره بار بیشترین مقدار، معادل 31.6 درصد از کل صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده و خشکبار با سهم 29.3 درصدی در جایگاه دوم واقع شده است. بر این اساس بیش از 60 درصد صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی مربوط به میوه و تره بار و خشکبار بوده است.

بر این اساس در 11 ماهه سال قبل بیش از پنج میلیون تن میوه و تره بار به ارزش نزدیک به 1.5 میلیارد دلار و 590 هزار تن خشکبار به ارزش نزدیک به 1.4 میلیارد دلار از ایران صادر شده است.

صنایع تبدیلی، شیرینی و شکلات و فرآورده های غلات و محصولات لبنی سه گروه بعدی با بیشترین صادرات هستند که به ترتیب 12.1، 8 و 7.6 درصد از کل ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات این سه گروه به ترتیب 573، 380 و 358 میلیون دلار بوده است.

دو گروه آخر هم که کمترین صادرات را داشتند شامل محصولات حیوانی و صنایع وابسته با 294 میلیون دلار و گروه گل و گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی با 249 میلیون دلار صادرات بوده که به ترتیب 6.2 و 5.3 درصد از کل ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2012

به "بخش کشاورزی چه سهمی در صادرات غیرنفتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش کشاورزی چه سهمی در صادرات غیرنفتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید