سقوط قیمت نفت تاثیر محسوسی بر اقتصاد ما ندارد

به گزارش مجله تور مالزی، نرسی قربان متخصص در حوزه انرژی و نفت و عضو انجمن مطالعات بین الملل استراتژیک در تبادل نظر و پرسش و پاسخ با خبرنگاران توضیحاتی را در رابطه با کاهش شدید قیمت نفت ارائه کرد.

سقوط قیمت نفت تاثیر محسوسی بر اقتصاد ما ندارد

آنچه در ادامه می خوانید ماحصل گفت و گو با نرسی قربان متخصص در حوزه انرژی و نفت و عضو انجمن مطالعات بین الملل استراتژیک با خبرنگاران ، است.

اصلی ترین دلایل سقوط نفت چه بود؟

اگر به طور کلی نگاه کنیم دلیل سقوط قیمت نفت رکود در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا است. این رکود منجر شد به تشکیل جلسه اوپک با هدف کاهش 1.5 میلیون بشکه ای فراوری نفت از سوی فراوری کنندگان عضو اوپک و غیر اوپک، اما در جلسه روسیه با کاهش فراوری مخالفت نموده و بلافاصله عربستان در پاسخ به موضع روسیه تخفیف هایی را برای فروش نفت قائل شد. این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت نفت با کاهش 30 درصدی همراه گردد.

اثرات این کاهش قیمت چگونه خواهد بود؟ آینده قیمت چگونه خواهد بود؟

کاهش قیمت نفت در اثر مسائل مالی به دلیل رکود است. نفت با کاهش فراوری دنیای به دلایل مختلف تقاضا کمتری دارد. پس از برگشت تقاضا به صورت طبیعی قیمت برخواهد گشت. اما به هر جهت ما تا 10 روز پیش نمی دانستیم قیمت نفت ریزش 30 درصدی خواهد داشت، در شرایط فعلی هم هر پیش بینی ممکن است منجر به اشتباه گردد. قیمت نفت در شرایط فعلی غیر قابل پیش بینی است اما باید امیدوار باشیم که واکسنی برای این بیماری پیدا گردد و یا شیوع آن تحت کنترل درآید. در این صورت با از بین رفتن زمینه این رکود قیمت نیز با افزایش تقاضا به سمت 50 الی 60 دلار باز خواهد گشت.

دلایل عدم پذیرش کاهش فراوری از سوی روسیه و واکنش عربستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

می توان حدس زد که روسیه به دلیل اینکه پیش بینی می کردند با ارزان بودن نفت رکود در دنیا کمتر گردد و یا کم بودن قیمت نفت منجر به کاهش قیمت بنزین در آمریکا و انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گردد. تئوری های مختلفی را می گردد برای این تصمیم در نظر گرفت اما هیچ کدام به قطع قابل تایید نیستند

عربستان نیز به دلیل هزینه های جنگ در یمن نیاز به پول فروش نفت دارد. همچنین مسئله فراوری در آرامکو مد نظرآنها است. روسیه نیز به دلیل فراوری هزینه بر نباید مایل به قیمت پایین تر از 40 دلار باشد.

اثر کاهش قیمت بر روی صنعت نفت کشور ما چگونه خواهد بود ؟

به دلیل فراوری پایین ما این کاهش قیمت تاثیر چندانی بر ما نخواهد داشت. رقم این کاهش در حجم فروش ما زیاد نخواهد بود. هر چند که این شرایط در تمام دنیا باعث آسیب بیشتر به اقتصاد ها خواهد شد .

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 825

به "سقوط قیمت نفت تاثیر محسوسی بر اقتصاد ما ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط قیمت نفت تاثیر محسوسی بر اقتصاد ما ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید