پیشرفت 42 درصدی سد تنگ سرخ بویراحمد ، تشکیل کارگروه برای تملک و جابه جایی روستا های

به گزارش مجله تور مالزی، پروژه سد تنگ سرخ بویراحمد در سال 90 کلنگ زنی شد؛ اما به دلیل مسائل سال ها راکد ماند تا با رایزنی مسئولان استان فعال و طبق گزارش قرارگاه خاتم به عنوان مجری طرح پروژه بالغ بر 42 درصد پیشرفت دارد.

پیشرفت 42 درصدی سد تنگ سرخ بویراحمد ، تشکیل کارگروه برای تملک و جابه جایی روستا های

گروه استان های خبرنگاران، پروژه سد تنگ سرخ بویراحمد در آذرماه سال 1390 با هدف تامین بلند مدت آب شرب و صنعت بویراحمد به وسیله وزیر وقت نیرو کلنگ زنی شد که هم اکنون و بعد از 10 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز تملک اراضی انجام نشده است.

حجم مخزن سد تنگ سرخ 125 میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته 192 میلیون متر مکعب بوده یعنی علاوه بر 35 میلیون متر مکعب زیست محیطی که براساس جدول مصوب و احتیاج ماه های سال رها سازی می گردد، حدود 200 میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد نمود و همیشه آب در بستر رودخانه جریان دارد.

تامین آب شرب شهر یاسوج و روستا های جهت به مقدار 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به مقدار 42.4 میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به مقدار 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ است.

کیامرث حاجی زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از سد تنگ سرخ می گوید: دو کارگروه برای تملک و جابه جایی روستا های در جهت سد تنگ سرخ تشکیل شده است.

حاجی زاده، با بیان اینکه کار های خوبی در بحث ایجاد منابع آب پایدار در استان اجرا شده عنوان می نماید: منابع آب پایدار احتیاج استان به ویژه شهرستان بویراحمد و دنا و بخش های تابعه بوده، زیرا به علت عدم کنترل سیلاب، بخش کشاورزی ما متحمل خسارت می شد.

حداث منابع آب پایدار و برای نخستین بار در استان

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مهمترین شغل مردم کشاورزی، دامپروری و باغداری است. استان به علت عدم داشتن منبع آب پایدار و خشکسالی خسارت زیادی سال گذشته و سال جاری متحمل شد، به همین علت به فکر احداث منابع آب پایدار شدیم و برای نخستین بار در یک سال و نیم اخیر حرکت جدیدی در بحث سدسازی در درون استان شروع شد.

وی می افزاید: سد تنگ سرخ در سال 90 کلنگ زنی شد، اما به علت معارضات دولتی، مردمی و بعلاوه مشکل اعتباری که داشت سال ها راکد ماند تا اینکه در یک سال و نیم اخیر با رایزنی مسئولان استان فعال و طبق گزارش قرارگاه خاتم به عنوان مجری طرح پروژه بالغ بر 42 درصد پیشرفت دارد که پیشرفت خوبی است، اما به علت خشکسالی های پی در پی احتیاج است که سد ها سریع تر احداث گردد.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در صورتی که مجددا در این پروژه معارضات دولتی دیده گردد رفع خواهیم کرد می گوید: بعد از سفر ریاست جمهور و پیگیری استاندار، وزارت نیرو قول داد که این پروژه جزو پروژه های اولویت دار وزارتخانه دیده گردد به همین علت هفته آینده به همراه استاندارد جلسه ای به منظور تامین اعتبار این پروژه خواهیم داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اراضی تملک شده برای احداث سد اظهار می نماید: این سد قرار است برای رضایت مندی مردم در بخش شرب، کشاورزی و صنعت احداث گردد، روستا هایی در حوزه مخزن سد قرار دارند که باید جابه جایی شوند به همین منظور از سال گذشته دو کارگروه در معاونت عمرانی استانداری تشکیل و کار تملک در حال اجرا است، اعتبارات تامین و بخشی پرداخت شده است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد 220 میلیارد تومان برای اصلاح شبکه شهر جامع یاسوج اختصاص داده شد و پیمانکار معین شده و کار در حال اجرا است.

وی با تاکید بر تشکیل دو کارگروه برای تملک و جابه جایی روستا های در جهت سد اعلام کرد: جانمایی برای جابه جایی دو روستا در جهت اجرا شده و با جلب رضایت مردم جابه جایی صورت می گیرد.

سد تنگ سرخ آب مورد احتیاج بخش های اردکان و سپیدان شیراز و بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد را تامین می نماید که 56 میلیون مترمکعب سهم استان فارس و 124 میلیون مترمکعب سهم بخش شرب، کشاورزی و صنعت و باغداری کهگیلویه و بویراحمد است. در سال 99 کل اعتبارات پروژه های عمرانی بالغ بر 700 میلیون تومان بود، اما در سال 1400 اعتبارات دو هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

شایان ذکر است، از محل سفر رئیس جمهور بالغ بر 500 میلیارد تومان نقدینگی به استان تخصیص داده شد، بعلاوه با اختصاص 700 میلیارد به استان موافقت شد تا علاوه بر اعتبارات سالیانه استان، 1200 میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به استان تخصیص یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: malaysiatoursnet.ir شناسه مطلب: 2015

به "پیشرفت 42 درصدی سد تنگ سرخ بویراحمد ، تشکیل کارگروه برای تملک و جابه جایی روستا های" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 42 درصدی سد تنگ سرخ بویراحمد ، تشکیل کارگروه برای تملک و جابه جایی روستا های"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید